Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ubåten «Nautilus» ble senket etter australske George Wilkins' mislykkede ekspedisjon til Arktis.

– Der er ubåten, sier ROV-sjef Stig Vågenes mens han styrer undervannsfarkosten Ægir 6000 mot bunnen.

Han og resten av mannskapet om bord på forskningsskipet «G. O. Sars» er på oppdagelsesferd i Byfjorden i Bergen. På 340 meters dybde ligger vraket av ubåten «Nautilus».

Senket etter fiasko-tur

Ubåten skulle egentlig brukes av amerikanerne under 1. verdenskrig. Men den ble ferdig for sent, og da så en australsk eventyrer sitt snitt til å utnytte fartøyet.

– Dette var det første forsøket på å bruke ubåt til forskning. George Wilkins prøvde å kjøre den under isen i Arktis, men det endte med fiasko, forteller Rolf Birger Pedersen.

Han er professor ved Universitetet i Bergen og leder for K. G. Jebsen-senter for dyphavsforskning. Pedersen har nettopp kommet hjem fra et månedslangt tokt i Norskehavet vest for Svalbard. For å runde av turen, tester de utstyret i Byfjorden. Og da passer det godt å utforske tabbe-ubåten.

UBÅTEN: «Nautilus» i Bergen i 1931. Foto: Billedsamlingene, UiB/W. Giertsens Skibshandel 
UBÅTEN: «Nautilus» i Bergen i 1931. Foto: Billedsamlingene, UiB/W. Giertsens Skibshandel 

– Wilkins kom seg så vidt under isen før han måtte snu, og så returnerte de til Bergen. Etter ekspedisjonen ble de latterliggjort, og «Nautilus» ble senket her i 1931. Mange vil si at det var en dumdristig ekspedisjon, sier Pedersen.

Skal forske under isen

Forskerne følger nøye med mens Ægir 6000 glir forsiktig frem og tilbake over vraket av ubåten. Den ligger relativt godt bevart på bunnen av fjorden.

Selv om turen under isen ble en fiasko for «Nautilus», var ikke alt forgjeves. Forskerne om bord på ubåten gjorde funn som var viktige for dyphavsforskningen den gangen. Siden den gang har man bygget videre på funnene, og fra neste år kan det bli nye turer til det kalde nord.

– Norsk marinforskning og polforskning går snart inn i en ny æra, for neste år kommer en ny isbryter. Når den kommer på plass, skal Ægir om bord for å gå under isen. Vi skal gå ned i dyphavet under isen, forklarer Pedersen.

Men for å være trygg på at det fungerer, skal Ægir først testes under is andre steder. Pedersen regner med undervannsfarkosten blir med på Arktis-ekspedisjon i løpet av noen år, og han har troen på suksess.

– Jeg håper vi ikke ender opp som et vrak i Byfjorden. Vi skal forhåpentligvis klare å gjennomføre turen.