Også Porsche er i full gang med utvikling av elektriske drivlinjer. Mission E er først ut om et par år, men hurtigladeren er allerede klar. Den skal levere hele 350 kW. 
Også Porsche er i full gang med utvikling av elektriske drivlinjer. Mission E er først ut om et par år, men hurtigladeren er allerede klar. Den skal levere hele 350 kW. 

Takket være denne skal du kunne lade på rekordtid

Lader 80 prosent på bare et kvarter.

Manges motargument for kjøp av elbil er ulempen med ladetid. Dersom du har en vanlig stikkontakt hjemme kan det ta mange timer, opp mot et døgn, før batteriene i bilen er fulladet.

Dette kommer naturligvis an på hvor stor batteripakke bilen er utstyrt med, og hvilke lademuligheter elbilen tillater.

Tesla var tidlig ute med sine «Superchargers» – de lader batteripakken fra 0-80 prosent på en halvtimes tid, noe mange kan leve med. Likevel er dette en god stund sammenlignet med å fylle drivstoff på tanken, som er unnagjort på noen få minutter.

Ny lader halverer tiden

Utviklingen av ladeteknologi og batterier går virkelig unna om dagen. Nå har akkurat Porsche ferdigstilt sin første hurtiglader – i forbindelse med deres første elbil i moderne tid, Mission E.

At Porsche skal komme med elbil, burde forresten ikke overraske noen. Allerede i 1898 var Ferdinand Porsche involvert i utviklingen av det som i 1900 ble til Lohner-Porsche. Den hadde en elmotor i hvert hjulnav foran ...

Slik ser konseptversjonen av Mission E ut. 
Slik ser konseptversjonen av Mission E ut. 

Mission E, som fremdeles er under utvikling, blir utstyrt med et helt nytt 800-voltssystem. Det er en viktig nyvinning som skal bidra til å redusere ladetiden betraktelig. Derfor har Porsche akkurat ferdigstilt sin første hurtiglader. Den er vannavkjølt og får en kapasitet på hele 350 kW.

Det innebærer at Mission E skal kunne lades til 80 prosent på bare 15 minutter.

Mission E kan være veldig dårlig nytt for Tesla

Storsatsning på el

Det er først om et par år Porsche starter produksjonen av en ferdig utviklet Mission E. Og dette er bare starten på en elektrisk offensiv fra sportsbilprodusenten.

Porsche har nemlig en målsetting om at annenhver bil som selges i 2023 skal være elektrisk. Det underbygger også plattformen til Mission E, som er helt ny og unnfanget spesielt for elektriske drivlinjer.

Test Porsche 718 Boxster: De har fortsatt magien i god behold

40-årskrisen? Jatakk, kom med den!