At det er mange nordmenn som drømmer om BMW X5, er det liten tvil om. Dessuten har det aldri vært flere som kjøper denne bilen heller. Den selger rekordbra. Og det er gode nyheter for de som tråler bruktmarkedet også. Det er en god del å velge mellom. 
At det er mange nordmenn som drømmer om BMW X5, er det liten tvil om. Dessuten har det aldri vært flere som kjøper denne bilen heller. Den selger rekordbra. Og det er gode nyheter for de som tråler bruktmarkedet også. Det er en god del å velge mellom. 

Kostet flesk som ny – halv pris etter tre år

Sjekk prisen på drømme-SUVen nå!

I 2014 kom BMW med tredje generasjon av sin luksus-SUV X5.

Den fulgte opp en svært solid bil, som fikk mye skryt for både design og driftssikkerhet. Så fin var forgjengeren til dagens modell, at en del fortsatt synes den ser bedre ut enn den nye.

Men dagens modell har også vist seg å være populær. I Norge selger den mye bedre enn noen tidligere X5 har gjort før. Hovedforklaringen er at den tilbys i to ladbare varianter, som har truffet det norske avgiftssystemet godt.

Men den er også tilgjengelig med flere ulike dieselmotorer. Og det er en X5 30d som nå har kommet for salg på bruktmarkedet til halv pris, sammenlignet med hva den kostet ny.

Ladbar BMW X5: SUV-kuppet som ikke helt innfrir

Tredje generasjon BMW X5 er blitt en gigantisk salgssuksess i Norge. Mye av forklaringen er de ladbare variantene. Men bilen vi har funnet er en med dieselmotor. Faksimile: Finn.no
Tredje generasjon BMW X5 er blitt en gigantisk salgssuksess i Norge. Mye av forklaringen er de ladbare variantene. Men bilen vi har funnet er en med dieselmotor. Faksimile: Finn.no

Gått langt

I annonsen er nemlig prisen satt til 576.000 kroner, ferdig registrert. Til den prisen får du med 3-literen på solide 258 hk.

Og selv om de fleste velger ladbar hybrid, er akkurat denne modellen et godt alternativ for mange. Her er forbruket lavt og du får et solid fraspark. Oppgitt snittforbruk er 0,59 l/mil, og 0-100 km/t leveres på bare 6,8 sekunder.

Men som vanlig er det en grunn til at prisen er såpass lav. Det handler om kilometerstand. 170.000 kilometer har den rullet, ifølge annonsen.

BMW X5 40e: Har aldri opplevd maken til respons

Viktig avtale

Det står ikke nevnt i annonsen, men vi antar at dette er en bil som er brukt som taxi. Det tyder også beskyttelsesplaten i bagasjerommet på.

Det trenger ikke å være negativt, hvis eieren har passet godt på bilen sin.

I dette tilfellet står det at det følger med en serviceavtale som varer opptil 200.000 kilometer. Det tilsier i alle fall at den har fått oppfølging fra merkeverksted hele veien.

I tillegg er det 5 års nybilgaranti, og hos BMW gjelder den til 200.000 kilometer.

Bagasjerommet er digert – og bilen vi har funnet på bruktmarkedet har dessuten en tredje seterad. Illustrasjonsfoto
Bagasjerommet er digert – og bilen vi har funnet på bruktmarkedet har dessuten en tredje seterad. Illustrasjonsfoto

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp enn dette

Bra utstyrt

Det er ikke så mange som skriver at en ny BMW har alt utstyr lenger. Rett og slett fordi svært få, om noen, faktisk har det. Listen er blitt uendelig lang.

Men i dette tilfellet er det i alle fall krysset av for en god del viktig tillegg: 7 seter, M-pakke, motorvarmer, elektriske komfortseter med memory, sportsautomat med hendler på rattet, stor navigasjon, soltak i glass, hengerfeste og sommer- og vinterdekk, for å nevne noe.

Da er du langt på vei mot en utstyrspakke som er god nok, selv om vi savner head up display og radarbasert cruise control.

Fargekombinasjonen passer nordmenn midt i blinken: Sølvgrå metalikk og sort skinn. Ikke akkurat noen fargeklatt på veien. Men så er jo nordmenn litt tilbakeholdne på akkurat det området ...

Klikk her for å se hele annonsen

Bør du kjøpe?

Prisen virker gunstig. Husk at vi snakker om 3-literen, og ikke 25d med 211 hk.

Men skal du ta over en slik bil, er historikken viktig. Her må en snakke med eieren, se nøye over bilen og dokumentasjonen som følger den – og selvsagt ta den på en skikkelig prøvetur. Helst bør den også ha en gjennomgang hos en merkeforhandler, som vet hva du bør se opp for.

Forutsatt at den kommer seg gjennom alt dette, er det bare å legge pengene på bordet. Da er nemlig dette billig!

Ladbar SUV: Blir 50.000 kroner billigere