VWs nye elbil skal bli en prisbombe

Skal gå rett i strupen på Tesla.

VWs futuristiske konseptbil, helelektriske ID, har vært vist på flere bilutstillinger det siste året. Nå loves det at den skal bli en prisvinner når den kommer på markedet rundt 2020.
VWs futuristiske konseptbil, helelektriske ID, har vært vist på flere bilutstillinger det siste året. Nå loves det at den skal bli en prisvinner når den kommer på markedet rundt 2020.

Tesla er i vinden igjen med sin nyeste- og billigste modell: Tesla Model 3.

Den er forespeilet å ligge på rundt 35.000 dollar i startpris – tilsvarende rundt 285.000 kroner med dagens kurs.

Men VW er ikke alt for imponert. De har vært offensive i sine uttalelser rundt konkurransen med den amerikanske elbilprodusenten, og har blant annet hevdet å kunne gjøre alt det Tesla kan. Og nå understrekes det at de skal gjøre det billigere også.

Den flyvende bilen er ikke langt unna

65.000 kroner billigere

På bilmessen Geneve tidligere i år hadde VW et stort fokus på elbilsatsningen sin. Der viste de blant annet sin elektriske konseptbil, ID.

Akkurat denne bilen er det VWs strategisjef, Thomas Sedran, mener skal bli en brysom konkurrent til Model 3. Ikke minst på grunn av pris.

Sedran uttalte nemlig nylig på en messe i München at produksjonsmodellen av ID skal bli 8.000 dollar, tilsvarende rundt 65.000 kroner, billigere enn Model 3, ifølge bransjenettstedet Automobil Produktion.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Lang rekkevidde

Hvis uttalelsen holder vann, vil det si at ID får en startpris på rundt 220.000 norske kroner. Med tanke på at bilen er forespeilet å få en rekkevidde rundt 400-600 kilometer, blir i tilfelle det en svært gunstig pris – også sett opp mot de andre konkurrentene i elbilmarkedet.

Men akkurat hva produksjonsmodellen av ID vil koste, er også avhengig av prisen på batterier. Det forutsettes nemlig at den skal reduseres innen ID-produksjonen er i gang. I så fall, vil det nok også kunne påvirke prisene på Model 3 ...

Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko

Romslig indre

ID er i utvendige mål omtrent på størrelsen med en VW Golf, mens den innvendige plassen skal være på nivå med betydelig større biler, som for eksempel Passat.

Konseptet har bakhjulsdrift, kan lades induktivt (uten kabel), bygger på en helt ny plattform (MEB) og produksjonsmodellen skal være klar senest i 2020.

Innen den tid har Tesla Model 3 vært på markedet et par år allerede ...

VW har også en elektriske crossover i konseptbil-stallen sin.
VW har også en elektriske crossover i konseptbil-stallen sin.

En million i året

Såpass hårete er ambisjonene til den tyske bilprodusenten, at de tar mål av seg å selge en million elbiler årlig i 2025.

– ID kan bli den viktigste modellomveltningen fra Volkswagen siden lanseringen av Bobla i 1938 og Golf i 1974, uttalte Volkswagen i en pressemelding tidligere i år.

At de er godt i gang, er det ingen tvil om. Deres nye e-Golf, som nå har rekkevidde på 300 km, og e-up! har allerede banet vei for den helektriske satsningen. Og flere nye modeller er på vei.

Men det blir ikke enkelt å holde unna, for det er etterhvert mange om beinet. Ikke minst vil andre generasjon av Nissan Leaf bli en viktig modell.

Les mer om nye Nissan Leaf her