Denne bilen er som skapt for Norge

Kia har kommet med ladbar stasjonsvogn. Les testen:

Kia Optima stasjonsvogn kom i ny utgave i fjor, nå har også den ladbare hybridutgaven kommet til Norge. 
Kia Optima stasjonsvogn kom i ny utgave i fjor, nå har også den ladbare hybridutgaven kommet til Norge. 

De ladbare hybridene går sin seiersgang i det norske markedet, godt hjulpet av at de kommer svært gunstig gjennom avgiftssystemet vårt.

I praksis er det nesten ikke avgift på disse bilene. Dermed blir de gunstige å kjøpe, i tillegg til at du kan spare mye utgifter til drivstoff, hvis du har ”riktig” kjøremønster.

Nå melder Kia seg på i denne klassen med den ladbare utgaven av sin Optima stasjonsvogn som akkurat har kommet til Norge. Med en prislapp fra 389.900 kroner, er dette en bil som virkelig kan komme til å løfte Kia på salgsstatistikkene.

Fra før er det bare to ladbare stasjonsvogner på markedet i tilnærmet samme prisklasse, nemlig VW Passat GTE og Mercedes C 350e. Men begge koster en god del mer enn Optima.

Testbilen har en systemeffekt på 205 hestekrefter. Kia leverer bare én utgave her, den heter Active Business og er godt utstyrt i utgangspunktet.

Med Optima på plass er det nå tre ladbare stasjonsvogner å velge mellom i Norge. 
Med Optima på plass er det nå tre ladbare stasjonsvogner å velge mellom i Norge. 

Hvordan er den å kjøre?

Batteriene ligger langt bak i bilen, likevel føles den ikke spesielt baktung. Her har Kia gjort en god jobb under ombyggingen til ladbar hybrid. Som vanlig for denne biltypen gir den ekstra vekten tung og solid kjørefølelse.

For øvrig er Optima et hyggelig bekjentskap. Den er komfortabel og relativt støysvak. Styringen kunne gitt litt mer direkte tilbakemeldinger, men det er neppe noe veldig mange kjøpere i denne klassen bryr seg så mye om. Når de to drivlinjene jobber sammen, er kraftoverskuddet solid. Ellers går det gjerne sport i å kjøre mest mulig økonomisk med en bil som dette, dvs unngå de helt store utskeielsene med gasspedalen og bruke bremsene minst mulig.

Rekkevidde er naturligvis svært viktig for denne biltypen. Kia stiller med et klasseledende tall her, 62 kilometer på ren strøm. Underveis i testperioden prøver vi flere kjøremønstre, med kombinert småkjøring og noen mil på motorvei.

VI ender på 50-tallet alle ganger, det beste resultatet blir 56 kilometer. Da holdt vi fartsgrensen, også på motorvei, og vi brukte klimaanlegget som vanlig. Det betyr at Kias 62 kilometer bør være mulig hvis du virkelig går inn for det. Men her er det viktig å legge til at det var i underkant av 20 grader og fine sommerveier i testperioden. På vinteren må du regne med at rekkevidden reduseres en god del.

Fronten er etter vår mening den mest vellykkede delen av designet. Ellers er bilen pen, men litt pregløs.
Fronten er etter vår mening den mest vellykkede delen av designet. Ellers er bilen pen, men litt pregløs.

De ladbare hybridene nesten firedoblet salget – på ett år

Hvordan er plassen?

Batterier og elektrisk drivlinje stjeler nødvendigvis en del plass. Kia har skjult det ganske godt, deres løsning er å heve gulvet i bagasjerommet litt. I denne utgaven rommer det 440 liter, mot 552 liter hvis du kjøper bilen med dieselmotor. I praksis er vi fortsatt innenfor det de fleste familier trenger av plass.

Kupéen er svært rommelig. Beinplassen i baksetet imponerer, og foran er det som vanlig i denne klassen rikelige plassforhold for to. Kia er gode på koppholdere, flaskeholdere og andre smårom rundt om i bilen.

440 liters bagasjerom høres ikke spesielt mye ut. Drivlinjen har gått ut over høyden, bagasjerommet er lett å utnytte. 
440 liters bagasjerom høres ikke spesielt mye ut. Drivlinjen har gått ut over høyden, bagasjerommet er lett å utnytte. 

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Går den bra?

En morsom greie med de ladbare hybridene er at du har mye krefter til rådighet når du ikke driver med sparekjøring. Så lenge det er strøm på batteriene, leverer drivlinjene bra skyv når du tråkker gassen i bånn. Det offisielle tallet for 0-100 km/t ligger på 9,7 sekunder. Kreftene kommer momentant. Det gjør den både kjapp fra stillestående – og sterk ved for eksempel forbikjøringer.

Det offisielle forbrukstallet er oppgitt til 0,14 liter/mil. Det er som vanlig optimistisk. Skal du klare det, må du ha nesten bare småkjøring og lade så ofte at bensinmotoren stort sett er arbeidsledig. På lengre turer vil du oppleve at forbruket øker kraftig så snart batteripakken er tom. Dette er også en faktor som gjør at ladbare hybrider ikkke alltid er det smarteste valget. Det gjelder å tenke litt gjennom eget bruksmønster før man kjøper en bil som dette.

Det lille merket under høyre baklykt sladrer om at denne Kiaen går på både strøm og bensin. 
Det lille merket under høyre baklykt sladrer om at denne Kiaen går på både strøm og bensin. 

Ladbar hybrid: Du kan spare mye, men...

Finest utenpå eller inni?

Da Optima stasjonsvogn ble vist i konseptutgave, vakte den stor oppsikt. Dette var rett og slett en av de lekreste bilene på utstillingen i Geneve det året. Det er ikke akkurat vanlig kost for en stasjonsvogn fra et folkelig merke.

Men dessverre: Da det var klart for produksjonsklar bil, var dette vannet ganske kraftig ut. Optima er fortsatt en pen bil, men den er også litt pregløs. Fronten er det som funker best, bortsett fra den er ikke dette en bil noen snur seg etter.

Innvendig er Kia helt på nivå med de beste i klassen. Det er ryddig og oversiktlig, og med relativt høy materialkvalitet de fleste steder. Vi er fortsatt et stykke fra premium, men det gjenspeiler da også prislappen.

Pent og funksjonelt interiør, Optima hybrid er godt utstyrt i utgangspunktet.
Pent og funksjonelt interiør, Optima hybrid er godt utstyrt i utgangspunktet.

Se bildene: Slik så konseptbilen ut

…og hva er konklusjonen?

Å selge ladbar stasjonsvogn i det norske markedet i 2017, er en velkommen oppgave. For Kias importør og forhandlere er denne bilen derfor som en liten Lotto-gevinst. Kjøperne står nærmest i kø, og markedet er langt fra mettet ennå.

KIA OPTIMA

Modell: SW Active Business

Motor: 2-liter bensin og elmotor

Systemeffekt: 205 hk

0-100 km/t: 9,7 sek.

Forbruk: 0,14 l/mil

Toppfart: 192 km/t

Bagasjerom: 440 liter

Pris: 389.900 kroner

Til 389.900 kroner er dette rett og slett veldig mye bil for pengene. Legger du på rundt 30.000 kroner har du det ekstrautstyret du stort sett trenger.

Rekkevidden trekker også kraftig opp. Du kan snuse på 60 kilometer mellom hver lading, i alle fall på sommeren. Hvordan det fungerer på vinteren gjenstår å se, det lover vi å komme tilbake til.

Driftskostnadene avhenger i stor grad av hva slags kjøring du har mest av. Er det mye småkjøring og du har muligheten til å lade ofte, ja da kan dette være smart. I motsatt fall: Har du hytte 25 mil unna og kjører dit så ofte du kan – da er ikke ladbar hybrid nødvendigvis så lurt.

Bortsett fra drivlinjen er Optima en likandes stasjonsvogn. Den har ingen opplagte svakheter, men leverer jevnt høyt på de aller fleste områder.

Optima har også fordelen av å være en god del rimeligere enn konkurrentene. VW Passat GTE er den mest opplagte av dem, her er startprisen rundt 40.000 kroner høyere. En bil som Mitsubishi Outlander PHEV skal nok også få merke at Optima har kommet. Du må ofre firehjulstrekken Outlander byr på, men Optima oppleves som en klart mer påkostet bil enn Mitsubishien.

Det gjelder å lade ofte hvis du skal klare noe i nærheten av det offisielle forbrukstallet. 
Det gjelder å lade ofte hvis du skal klare noe i nærheten av det offisielle forbrukstallet. 

Egentlig en vanlig bil, men denne er super-sjelden