Lyst på denne? Da må du vente i nesten ett år

Denne har lokket til seg nye og yngre kjøpere.

Hyundai Ioniq er en merkets aller største suksesser her til lands.  
Hyundai Ioniq er en merkets aller største suksesser her til lands.  

Hyundai er et relativt ferskt bilmerke i Norge. Etter en litt forsiktig start tidlig på 90-tallet ble det etter hvert fart på sakene. Da med småbil-suksessen Accent i spissen.

Nå har de lansert en annen stor suksess. Nemlig Hyundai Ioniq electric. Altså en elbil. Slik biler faller i god jord i det norske markedet, som innimellom virker umettelig.

– Ja, dette er skikkelig gøy sier Morten Brusletto som er PR- og informasjonssjef hos Hyundai Motor Norway.

– Ioniq electric har tatt markedet med storm i langt større grad enn vi våget å drømme om på forhånd. Ikke bare i Norge, men i flere andre land. Mange kjøpere har derfor måtte vente noe å på sin bil, og per i dag er ventetiden pluss /minus ti måneder, forteller Brusletto

– Det er klart at vi skulle ønske oss kortere leveringstid, men en fattig trøst både for oss og for kundene er at enkelte konkurrenter har det verre. Mye verre også, sier Brusletto.

Ordrereserven på Ioniq electric ligger nå på rundt 1.500 biler. Dette er en litt uvant situasjon for den norske importøren. Salget de siste årene har ikke akkurat vært mye å rope hurra for...

Mange Hyundai Ionic går på Norske veier allerede – og flere skal det bli. 
Mange Hyundai Ionic går på Norske veier allerede – og flere skal det bli. 

Batteriene er proppen i systemet

Produksjonskapasiteten for Ionic er det ikke noe å si på. Hyundai klarer fint å produsere det antall biler verdensmarkedet etterspør i dag.

Der skoen trykker er hos underleverandøren LG, som leverer batteriene. Hyundai har kun hatt tilgang til et antall batterier som korresponderer med antall biler som var planlagt produsert. Når populariteten skyter i været, blir batteri-tilgangen proppen i systemet.

– Det har blitt jobbet hardt med å øke dette, og utover høsten vil produksjonskapasiteten for Ioniq electric økes. Norge vil fremdeles være det landet i Europa som får flest biler fra fabrikken, så vi forventer at dette vil forbedre leveringssituasjonen noe, sier Brusletto.

Noen få kunder opplever lengre ventetid, selv om de har bestilt bil på samme tidspunkt som andre kunder. For å være mest mest mulig effektive produserer fabrikken større serier av samme modell og farge om gangen, avhengig av etterspørsel på verdensmarkedet.

Dette kan i noen tilfeller påvirke leveringstidspunktet for enkelte modellkombinasjoner.

Hyundai Ionic finnes i flere utgaver, les mer her:

Nye og yngre kjøpere

Når enkelte kunder opplever å få bilen sin tidligere enn antatt, kan dette skyldes at de i sin bestilling har truffet produksjonen tidsmessig godt i forhold til farge og utstyr man har bestilt.

– Som importør har vi dessverre ikke tilgang til hvilke tidspunkt serieproduksjonen av forskjellige farger eller tekniske spesifikasjoner foregår, forklarer Brusletto.

Morten Brusletto, PR-sjef i Hyundai Motor Norway. 
Morten Brusletto, PR-sjef i Hyundai Motor Norway. 

Han forteller også at mange av Ioniq-kundene er nye for Hyundai som bilmerke.

– Ja, en veldig stor del kommer fra andre merker. Det setter vi selvfølgelig stor pris på. Dette er også kunder som er en del yngre enn Hyundai-kundene tradisjonell har vært. Mange biler er allerede levert og Ioniq har etter hvert blitt et vanlig syn på norske veier.

Denne luksusbilen fra Hyundai får ikke vi kjøpe

Fornøyde kunder

– Vi har levert mange biler allerede. Det som også er gledelig er at kundene er veldig fornøyde med sin Ionic electric. Eierne har opprettet en egen Facebook-gruppe og for oss som importør er det gledlig å se den positive responsen bilen får..

– Vi beklager at kunder opplever lang ventetid, ofte lenger enn forventet, men kan forsikre at både produsent, vi som importør og våre forhandlere tar saken alvorlig, og at alt blir gjort for å øke produksjonskapasiteten, batteritilgangen og forutsigbarheten, lover Brusletto på en litt skurrete mobiltelefon fra en motorvei utenfor Amsterdam.

Les også: Vår test av Huyndai Ioniq electric her

Video: Derfor må elbilene lage lyd