SAN FRANCISCO: Nesten-ulykken skjedde på San Francisco International Airport i forrige uke.
SAN FRANCISCO: Nesten-ulykken skjedde på San Francisco International Airport i forrige uke. Foto: Marcio Jose Sanchez/AP

Kunne ha blitt en katastrofal flyulykke – avverget i siste liten

En pilot var nær å krasje inn i fire passasjerfly på San Francisco internasjonale flyplass forrige uke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige fredag skjedde noe som kunne endt som en katastrofal ulykke på San Francisco International Airport i USA.

Et Air Canada-fly holdt på å lande på flyplassens taksebane, der det sto fire fulle passasjerfly, i stedet for på rullebanen, skriver The Mercury News.

Taksebanen brukes av flyene når de skal komme seg fra terminalen og ut til rullebanen hvor de skal ta av.

Hendelsen blir nå etterforsket av Federal Aviation Administration (FAA) i USA.

Ventet på take-off

Nesten-ulykken skjedde like før midnatt, da Air Canada-flyet fra Toronto var på vei ned mot landing i San Francisco. Piloten var flere ganger i kontakt med kontrolltårnet og var klar for å lande på flyplassens høyre rullebane.

Men i realiteten hadde flyet kurs mot taksebanen ved siden av, hvor fire fulle passasjerfly ventet på take-off.

Etterforskere i FAA prøver nå å finne ut av hvor nære flyet kom bakken - altså hvor nært forestående en katastrofe egentlig var. Ifølge Mercury News kan flyet ha vært så lavt som 50 meter over bakken før piloten fikk dratt flymaskinen oppover igjen.

På lydopptak som er frigitt kan man høre samtalen mellom kontrolltårnet og piloten, som får bekreftet at han kan lande. Plutselig bryter en tredje person, trolig en pilot som står på taksebanen, inn i samtalen.

«Hvor er den fyren på vei? Han er ved taksebanen!» sier han.

Da gjør kontrolltårnet helomvending, og gir Air Canada-flyet beskjed om å avbryte landingen.

– Kunne ha blitt historiens største flykatastrofe

Den pensjonerte United Airlines-piloten Ross Aimer er overbevist om at hendelsen kunne endt katastrofalt.

– Hvis det stemmer, så kunne det som skjedde antakeligvis ha blitt historiens største flykatastrofe, sier Aimer til avisen.

– Se for deg at en Airbus krasjer med fire store passasjerfly full av drivstoff og passasjerer, så kan du tenke deg hvor katastrofalt dette kunne ha blitt, sier Aimer.

Også den pensjonerte piloten Dick Deeds forklarer at en landing på taksebanen ville vært katastrofalt.

– Det er uforståelig hvordan de kan ha plassert seg så dårlig på en klar natt, sier han til den lokale tv-stasjonen KTVU.

Verken San Francisco internasjonale flyplass eller Air Canada vil kommentere saken.

– Vi undersøker fortsatt omstendighetene og har derfor ingen ytterlige informasjon på nåværende tidspunkt, sier en talsmann for flyselskapet.

Flere ulykker

I juli 2013 døde tre kinesiske tenåringer da en Boeing 777 fra Asiana Airlines krasjet under landing på San Francisco internasjonale flyplass.

I februar 2010 tok et passasjerfly av fra feil rullebane på Oslo lufthavn. Flyet tok av på taksebanen i stedet for den vanlige rullebanen. Havarikommisjonen konkluderte med at bare tilfeldigheter gjorde at hendelsen ikke fikk et alvorlig utfall.

Det som regnes som historiens dødeligste flyulykke skjedde på Tenerife i 1977, da to jumbojetfly krasjet på rullebanen i tett tåke. 583 personer mistet livet i ulykken.