VANSKELIG DAG: Chris Froome og de andre sammenlagtrytterne må være på hugget på dagens etappe.
VANSKELIG DAG: Chris Froome og de andre sammenlagtrytterne må være på hugget på dagens etappe. Foto: Philippe Lopez

Froome forberedt på sidevind: – Vi må være klare til å gå i krigen

Dagens etappe kan bli svært uforutsigbar.

På papiret er dagens Tour de France-etappe helt flat bortsett fra 4. kategoristigningen Côte d'Aire-sur-l'Adour.

Mye tyder på at det blir nok et oppgjør mellom spurterne, men sidevind kan fort spille både spurtere og sammenlagtfavoritter et puss.

Skal man tro værmeldingen vil det være 4-5 m/s vind fra vest enkelte steder i løypen, noe som kan åpne for sidevindskjøring.

Chris Froome og Team Sky har allerede pratet internt om mulighetene for sidevindskjøring på dagens etappe. Om man havner på feil side av splitten kan sekundene og minuttene renne på.

– Alt snakk om sidevind gjør alle rytterne i feltet nervøse. Alle kommer til å kjempe om posisjonene i front. Vi må være klare til å gå i krigen, sier Froome.

TV 2s sykkelekspert Dag Otto Lauritzen håper det blir action på dagens etappe.

– Sidevind betyr action, og det digger jeg. Fire eller fem sekundmeter vind er litt lite, og det bør helst være sidevind på de siste 50 kilometerne for at noen virkelig skal ligge trøkk på. Jeg håper det blir sidevind, sier Lauritzen.

Konsekvensene av å havne i feil gruppe kan bli store.

– Det er noen som elsker sidevind, og det er noen som er redde for det. I Tour de France kan det bli avgjørende for de av sammenlagtrytterne som kommer på feil side av en splitt. Det så vi med Vincenzo Nibali og Nairo Quintana for to år siden. De kom på feil side og tapte nesten ett og et halvt minutt til Froome. Jeg husker også i 2013 da Mark Cavendish var den siste av 14 stykker som kom seg løs i en vifte. På den etappen havnet Alejandro Valverde nesten ti minutter bak Cavendish. Nesten hele Team Saxo-Tinkoff satt i frontgruppen, og Contador kom i mål ett minutt og ni sekunder foran Froome, sier Lauritzen.

Quick-Step Floors har gode erfaringer med sidevindskjøring, og det er ikke tilfeldig. Det er nemlig en egen kunst.

– Å kjøre i sidevind er beinhardt. For det første er det en voldsom kamp om posisjonene for å ligge på riktig vifte. Det betyr utrolig mye å ligge på hjul. Rytterne ligger på skrå utover, akkurat som trekkfugler. De gjør det av akkurat samme grunn: Å ligge i le. Side medvind er det verste. Da går det veldig fort. Ofte havner de beste rytterne i første gruppe. Det er veldig vanskelig å hente den gruppen aleine, så det gjelder å bite seg fast på halen. Men plutselig eksploderer man, og da er det ikke sikkert du klarer å komme med på neste vifte som kommer bakfra, sier Lauritzen.