Slik er Audis nye luksusbil
Akkurat avduket – se bilder og video:
Helt siden den kom første gang i 1994 har luksusbilen Audi A8 hatt en høy standing i Norge.
Sammen med tøffe og mer etablerte konkurrenter som Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie, spesielt.
Tidligere i dag avduket Audi sitt nye flaggskip i Barcelona, Spania under stor festivitas og med et imponerende show.
Dette er en bil som er svært viktig for Audi som prestisjemerke og også en modell som ofte byr på innovasjoner. Slik sett sladrer den litt om hva vi får se på kommende og mindre Audi-modeller i nær framtid.
A8 skal bli ledende blant serieproduserte modeller på automatisert kjøring. Fra 2018 vil Audi gradvis sette i produksjon pilotfunksjoner som for eksempel Audi AI remote parking pilot og Audi AI remote garage pilot, og traffic jam pilot. Det skriver importøren i en pressemelding.
Er selvkjørende
Nye A8 er altså utviklet for automatisert kjøring. Audi AI traffic jam pilot tar ansvar for kjøring i langsom trafikk opptil 60 km/t på motorveier og motorveier hvor det er fysiske skiller mellom kjøreretningene. Systemet aktiveres med AI-knappen på midtkonsollen.
Dette styrer start, akselerasjon, styring og bremser. Man kan ta hånden av rattet permanent og – avhengig av nasjonale lover – fokusere på annen aktivitet. Så snart systemet når sine grenser, ber det sjåføren om å gjenoppta kontroll over kjøringen.
Parkerer uten at du sitter i bilen.
Remote parking pilot og Remote garage pilot styrer autonomt A8 inn og ut av parkeringsplassen eller garasjen, under overvåkning av sjåføren. Han eller hun trenger heller ikke å sitte i bilen. Man starter ganske enkelt det aktuelle systemet fra smarttelefonen og myAudi-appen.
Fronten med den brede singleframe-grillen, kjenner vi igjen fra Q7. Nye A8 har lengde på 5.17 meter i standardversjon og kan også leveres som A8 L, som betyr lang og som har en 13 centimeter lengre avstand mellom front- og bakakselen. Sammenlignet med forgjengeren har den fått vesentlig større innvendig lengde i begge versjoner.
Les om Audi A8 som bruktbil her:
Innvending er det i plassert en 10,1-tommers berøringsskjerm som erstatter tidligere løsninger, knapper og et hjul. Føreren kontrollerer infotainment-systemet på den store skjermen. Berøringsskjermen på midtkonsollen gir tilgang til klimaanlegg og komfortfunksjoner. Føreren kan dessuten aktivere en rekke funksjoner i bilen ved hjelp av en ny og avansert form for talestyring.
Navigasjonssystemet er også oppgradert: Det er nå selvlærende, basert på tidligere kjøreruter. Dette skal gi føreren intelligente søkeforslag. Kartet inneholder også svært detaljerte 3D-modeller av store europeiske byer.
Nyutviklet aktivt understell skal gjøre nye A8 svært komfortabel. Takket være et frontkamera oppdager bilen tidlig hull og humper i veien, og justerer understellet for å motvirke støt. Mye av vibrasjonene vil bli eliminert ved hjelp av denne teknologien, som bør passe godt til norske veier.
A8 coupe: Audien som aldri ble laget
To motorer – kommer som ladbar hybrid
Nye A8 blir tilgjengelig til høsten, med to kraftige og nyutviklede V6 turbomotorer: En 3,0 TDI og en 3,0 TFSI. Dieselmotoren yter 286 hk, og bensinmotoren 340 hk. Flere alternativer kommer i løpet av kort tid. Alle motoralternativene utstyres med et mildhybrid-system, som reduserer drivstofforbruk. Audi A8 L vil i tillegg bli tilgjengelig som ladbar hybrid på et senere tidspunkt.
– A8 er en spydspiss for hele merkevaren vår. Teknologien og designet setter standarden for hele bransjen, samtidig som denne modellen gir en imponerende forsmak på retningen for våre øvrige modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge, i en pressemelding.
Les mer om den spennende Audi-historien her:
Se video av helt nye Audi A8 i vinduet under