Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– I en eller annen form bør man ha et kompetansebevis eller et hurtigbåtsertifikat for å operere en vannscooter i høy hastighet.

Det sier Pål Abrahamsen. Han er skipsfører ved Redningsselskapet Klavenes.

Torsdag ble det dramatisk for tre voksne og fem barn da en bølge veltet vannscooteren de satt på, og turistene havnet i vannet.

– Uforsvarlig
En større redningsaksjon ble satt igang sør for Storsand i Oslofjorden i Hurum.

Ingen ble alvorlig skadet.

Redningsselskapet mener det nå er uforsvarlig at hvem som helst kan føre det de kaller en tung motorsykkel til havs, og ønsker et krav om sertifikat.

– Det kunne gått mye verre enn det gikk. Dette er den første større hendelsen vi har hatt med vannscooter her i Drøbak-sundet, og det blir nok ikke den siste, sier Abrahamsen til TV 2.

Flere ulykker
Senest i mai var det en større ulykke med vannscootere involvert. To personer omkom, og åtte personer ble arrestert, da en scooter kjørte oppi en båt i vannet ved Langebro i København.

Kjøring med vannscooter var lenge ulovlig i Norge. Fra og med 1. juli 2013 trådte nye regler i kraft.

De nye lovene innebærer at det er lov å kjøre vannscooter, men at det er regler med tanke på hvor langt fra land det kjøres, verneområder og hvor lang unna verneområder det kjøres.