Dette er bilmerkene som selger minst i Norge

Noen er ikke med på kjøpefesten.

Noen selger mange biler, andre svært få – som disse tre merkene som ikke akkurat dominerer salgsstatistikken i Norge. Fra venstre Jeep, Chevrolet og Ferrari. 
Noen selger mange biler, andre svært få – som disse tre merkene som ikke akkurat dominerer salgsstatistikken i Norge. Fra venstre Jeep, Chevrolet og Ferrari. 

2017 tegner til å bli et veldig bra år for bilsalget i Norge. Halvveis ut i året er salget såvidt over nivået fra i fjor, som var et rekordår.

Totalt sett er det registrert 77.983 nye personbiler i årets seks første måneder. Volkswagen er Norges mest solgte bilmerke, etterfulgt av Toyota og BMW.

Men ikke alle er med på denne kjøpefesten. Det er det selvfølgelig flere grunner til. Det er rett og slett ikke alle merker som skal vinne dette slaget. Noen er rene nisjemerker, andre kommer dårlig ut når det gjelder avgifter, mens atter andre igjen er helt spesielle biler som ikke er for folk flest.

To Chevy-entusiaster

Det er faktisk en god bunke bilmerker som har har solgt et ensifret antall biler så langt i år. Solid i skyggen av salgsvinnerne.

Vi starter nederst, der to merker har solgt bare én personbil hver. Her snakker vi erkebritiske Morgan, og italienske Iveco. Ekte nisjeprodusenter begge to.

Amerikanske Chevrolet har i perioder solgt ganske bra i Norge, men en slik periode er vi ikke inne i nå. Bare to biler er fasiten så langt i år.

Chevrolet Bolt er søstermodellen til Opel Ampera-e, en bil flere tusen nordmenn står i kø for å kjøpe. Det har blitt spekulert i import av Bolt til Norge, men ulike spesifikasjoner og høy pris ser ut til å legge en demper på det. 
Chevrolet Bolt er søstermodellen til Opel Ampera-e, en bil flere tusen nordmenn står i kø for å kjøpe. Det har blitt spekulert i import av Bolt til Norge, men ulike spesifikasjoner og høy pris ser ut til å legge en demper på det. 

Denne Chevroleten er et sjeldent syn på norske veier

Jeep underpresterer

Så gjør vi et skikkelig hopp opp til fem biler. Det er nemlig antallet Ferrari har solgt nye i Norge så langt i år. Da snakker vi solid prislapp og biler som virkelig skiller seg ut i trafikken. På samme tid i fjor hadde Ferrari bare solgt to biler, her snakker vi altså skikkelig økning.

Andre veien går det for amerikanske Jeep. Her kan vi vel ikke si annet enn at merket underpresterer stort i Norge. Bare åtte nye personbil-Jeeper har rullet ut på norske veier så langt i år. Det er ned fra 30 samme tid i fjor. Ny importør sliter med å få fart på sakene, her bør det nok skje noe snart.

Det har stoppet skikkelig opp for Jeep i Norge, bare åtte nye biler er registrert så langt i år.
Det har stoppet skikkelig opp for Jeep i Norge, bare åtte nye biler er registrert så langt i år.

Grand Cherokee: De beste endringene ser du ikke

Null biler

Det sier sitt når Jeep faktisk selger færre biler enn Aston Martin, men det har de altså gjort i år. Aston Martin har solgt ni nye biler i det norske markedet første halvår. Det er et imponerende høyt tall til dem å være, og økning på 200 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.

Helt til slutt tar vi med to merker som var inne på lista første halvår i 2016, da med én bil hver. Nå har det imidlertid stoppet helt opp for både Bentley og Cadillac. Null biler er registrert fra disse to i år.

STS4: Luksus for deg som virkelig vil skille deg ut

Ekte amerikaner, se mer i videoen under: