Slik skal det bli mye enklere å finne parkeringsplass

Målet er at vi ikke lenger må kjøre rundt og lete.

Veldig mye av trafikken i de store byene utgjøres av bilister som kjører rundt og leter etter parkeringsplass. Ny teknologi skal gjøre noe med dette, snart er det klart for lansering i Norge. 
Veldig mye av trafikken i de store byene utgjøres av bilister som kjører rundt og leter etter parkeringsplass. Ny teknologi skal gjøre noe med dette, snart er det klart for lansering i Norge. 

Parkering er en stor utfordring i urbane strøk.

Det er gjerne for få parkeringsplasser og det er tidkrevende å finne de som er ledige. Det resulterer at mange av oss kaster bort veldig mye tid på å kjøre rundt og lete etter parkeringsplass. Studier har vist at opptil 30 prosent av trafikken i trafikkerte byer er biler på jakt etter parkering. Bare i Europa kan denne andelen stå for hele 50 millioner tonn CO2-forurensing.

Da er det kanskje ikke så rart at det jobbes med å finne løsninger på dette. En av dem kommer fra skandinaviske EasyPark, som nå gjør seg klare til å rulle ut ny teknologi.

Forsket i ti år

Deres Find & Pay bruker «big data», prediktive analyser og maskinlæring for å redusere tiden det tar å finne parkering. I byer med mye trafikk kan søketiden etter parkering reduseres med opptil 50 prosent. Teknologer hos EasyPark har forsket i ti år og brukt over ti millioner Euro på å utvikle den nye teknologien.

– Dagens navigeringssystem tar deg til destinasjonsadressen din, men har ikke sjans til å vise hvor du kan parkere. Find & Pay løser denne utfordringen for bilister. Vi er svært glad for å lansere teknologi som kan redusere bilisters frustrasjon, fortetting av trafikk og forurensing av byene våre. Teknologien har potensiale til å redusere CO2-utslippene i byene med flere hundretusener av tonn, sier Johan Birgersson, administrerende direktør i EasyPark Group, i en pressemelding.

Jo, det kan være billigere å få bot enn å betale parkering

Få teknologiske gjennombrudd

Det nye systemet blir tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i løpet av det kommende halvåret. Først ut er Stockholm i september.

Parkeringsindustrien har opplevd relativt få teknologiske gjennombrudd, sammenliknet med navigasjons- og transportindustrien. I EU sysselsetter parkeringsindustrien 569.000 personer, og omsetter for over 26 milliarder Euro. Størrelsen gjør det mulig med store innovasjoner, noe EasyPark-sjefen er godt fornøyd med å ha fått til.

– Vi løser to store utfordringene som bilister peker på i uavhengige spørreundersøkelser: Å finne parkering i nærheten av bestemmelsesstedet fort og at det blir enkelt å betale for det. Med vår teknologi kan dette kan gjøres med mobilen. Og dette er bare første steg for oss. Teknologene våre vil fortsette å utvikle teknologi og tjenester for å forbedre opplevelsen til brukerne våre, avslutter Birgersson.

Se video av løsningen nederst i denne saken:

Denne svensken skylder over 56 (!) millioner i P-bøter

Slik fungerer søketeknologien

•Find & Pay kombinerer store volum av transaksjonsdata med folketetthetsinformasjon fra personer og IoT

•Find & Pay regner ut sannsynligheten for å finne ledig parkering på hvilken som helst tid av døgnet

•Find & Pay bruker informasjonen til å vise brukeren hvor det er størst sannsynlighet for å finne parkering, det vil si nærest mulig destinasjonen med minst mulig kjøretid

•Find & Pay lar brukeren betale for parkering med mobilen ved ankomst

Nei, så lett er det ikke å snike seg unna P-boten