Mercedes har stor suksess med SUV-en GLC her i Norge. I størrelse snakker vi typisk familie-SUV, blant konkurrentene er biler som BMW X3, Audi Q5 og Land Rover Discovery Sport – for å nevne noen.

Særlig det faktum at GLC leveres som ladbar hybrid, har hatt mye å si for salget. Dette er da også den mest solgte modeller fra Mercedes så langt i år, ingen dårlig prestasjon for en bil som i praksis fort koster 750.000 kroner, minst.

Nå kommer to nye spesialutgaver som neppe bidrar til voldsom økning av salget, men som skal appellere til de som vil ha noe helt spesielt i denne klassen.

Heftige SUV-er

Coupe-modellen er lavere og mer sporty i linjene.
Coupe-modellen er lavere og mer sporty i linjene.

Mercedes sitt tuningselskap AMG har nemlig satt sine beste ingeniører i sving, resultatet er AMG GLC 63 4MATIC+ og AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé. Salget er i gang og prisene starter på 1.290.000 kroner. De første modellene kommer til Norge i oktober.

Dette er naturligvis ikke første gang Mercedes leverer heftig SUV. I 1999 introduserte Mercedes-AMG sin første høyytelses-SUV, ML 55. Siden den gang har AMG levert utallige SUV-er med sportsbilytelser, men har manglet en modell i GLC-segmentet. Med lanseringen av toppmodellen GLC 63 og GLC 63 Coupé er sirkelen sluttet.

Grillen er det som sladrer mest om at dette er heftige saker.
Grillen er det som sladrer mest om at dette er heftige saker.

Heftig ML: Nå får du den til under 1/3 av nypris

510 hestekrefter

– GLC har vært vår mest etterspurte modell helt siden lanseringen i 2015. Den leder an i registreringsstatistikken og kombinert med rekordhøyt AMG-salg, ligger alt til rette for videre suksess, sier direktør i Mercedes-Benz Personbil, Kjetil Myhre.

De fire modellvariantene som kommer er alle utstyrt med V8 biturbo-motor fra AMG og yter inntil 510 hestekrefter. Med det blir dette de heftigste SUV-ene i klassen. Kreftene distribueres via 9-trinnskassen AMG Speedshift MCT, med lynraske girskift og start-våtclutch.

Litt ekstra AMG-faktor innvendig også, dette er fra før et svært trivelig sted å være.
Litt ekstra AMG-faktor innvendig også, dette er fra før et svært trivelig sted å være.

Her kan du lese hva norske GLC-eiere mener om bilen sin

Race-modus

Ved hjelp av innovative AMG performance 4MATIC+, som først ble introdusert i AMG E 63, sørger en elektromagnetisk clutch for 100 prosent variabel kraftdistribusjon mellom akslingene for optimalt grep. Lyden må også stå i stil og derfor introduseres nå AMG sportseksos til GLC. Som Mercedes selv sier det: "For å øke gåsehudfaktoren".

Toppmodellene med S-betegnelse får, i tillegg til Comfort-, Sport- og Sport+-program, også Race-modus som konfigurerer alle parameter med kun ett mål: Maksimal ytelse.

Med 0-100 km/t på 3,8 og 4,0 sekunder, er du i praksis på superbilnivå – i en rommselig og praktisk SUV.
Med 0-100 km/t på 3,8 og 4,0 sekunder, er du i praksis på superbilnivå – i en rommselig og praktisk SUV.

Ganske diskret

AMG har naturligvis jobbet litt med designet også. Men i praksis er bilene ganske diskrete. Du skiller deg ikke veldig ut i forhold til naboens "vanlige", ladbare GLC. For mange kunder er det også et viktig poeng.

Det mest iøynefallende er kanskje den nye Panamericanagrillen, hvor GLC er den første AMG-modellen, utover GT-serien, som får den denne.

Se video av råskinnet nederst i denne saken:

Se hva som dukket opp i en parkeringskjeller i Trondheim

Ser kanskje ut som naboens familie-SUV - men nei...

AMG: Disse bokstavene står for mye moro