Bommet første gang – nå prøver de igjen

Denne er billigere enn de fleste konkurrentene.

Ford oppgraderer sin Focus Electric for å møte den økende konkurransen i segmentet. 
Ford oppgraderer sin Focus Electric for å møte den økende konkurransen i segmentet. 

I skaren av elbiler på norske veier er ikke Ford Focus Electric den vi ser oftest. Grunnen er at bilen har hatt forholdsvis kort rekkevidde, sammenliknet med en del av konkurrentene og det faktum at den har en plattform / chassis som i utgangspunkt ikke er beregnet for elektrisk drift.

Dermed har mye av batteripakken havnet i bagasjerommet - og bilen føles nesten som at den er "ombygget" til elektrisk drift. Gunstig pris har allikevel gjort at en del nordmenn har valgt Forden som sin elbil.

Nå har Ford oppgradert sin Focus Electric for å gjøre den mer attraktiv.

Med økt rekkevidde og lavere pris enn mange av elbilkonkurrentene, vil Ford gjøre den til en tøffere utfordrer i den stadig økende mengden av elbiler.

Ved inngangen til juli er det solgt hele 13.858 elbiler i Norge i år. Det viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er en økning på 24,5% sammenliknet med samme periode i fjor. Med nye Focus Electric melder Ford seg for alvor på i kampen om elbilkundene.

Lengre rekkevidde - lav pris

For 233.000 kroner får du her svært mye elbil for pengene. Den nye versjonen har økt rekkevidden fra inntil 162 til inntil 225 kilometer. I tillegg tilbyr den nå også på mulighet for hurtiglading. Batteriet lades opp til 80 prosent på ca. 30 minutter.

– Med denne kombinasjonen av pris, rekkevidde, rask lading, kraftig motor, mye utstyr og gode kjøreegenskaper er vi sikre på at dette er en elbil som vil passe mange, sier markedsdirektør hos Ford Motor Norge, Geir Haugaard.

Nye Focus Electric minner ellers på alle måter om den vanlige Focusen. Det betyr en litt sporty og elegant bil, med god innvendig plass.

Det eneste som skiller fra den vanlige Focusen er plassen i bagasjerommet. Her tar batteripakken en del av plassen.

Les vår test av Ford Focus Electric her

Ford Focus Electric får nå mulighet for hurtigladning.  
Ford Focus Electric får nå mulighet for hurtigladning.  

Gode kjøreegenskaper og mye krefter

Batteristørrelsen har økt til 33,5 kWt. Den elektriske motoren er utviklet for å redusere energitap og varmeutvikling. Et avansert system regulerer batteritemperaturen for å hjelpe til å maksimere levetiden til batteriet slik at man får flest mulig kilometer per lading.

– Focus har i mange år vært en av verdens mest populære biler, så det er helt naturlig for oss at den også skal konkurrere om kundene som er på utkikk etter et rimeligere helelektrisk alternativ. En rekkevidde på 225 km samt mulighet for hurtiglading, vil dekke behovet for veldig mange, sier Haugaard.

Hele 87 prosent av dagens elbileiere har aldri stått over en reise fordi rekkevidden er for kort eller ladetiden for lang. I gjennomsnitt skjer dette bare en enkelt gang per år, viser en rapport fra Transportøkonomisk Institutt.

Her prøver vi ny elbil – tre år før den kommer

Nytt infotainment-system

Nye Focus Electric er utrustet med SYNC3 infotainment-system. Fra en 8-tommers berøringsskjerm kan du kontrollere både smarttelefon, musikk, navigasjon og klimaanlegg med stemmekommandoer på norsk eller ved berøring.

Nye Focus Electric også forvarmes ved hjelp av en app på mobiltelefonen eller fra bilens kjørecomputer.

Focus Electric har Titanium utstyrsnivå som standard, og er derfor godt utstyrt.

Les også: Hevder at BMW vil kuppe Tesla – allerede i høst

Video: Dette er Audis nye elbil