I ferietider er apotekene ivrig på å selge melkesyrekapsler til de som skal på utenlandsferie. Men er det nødvendig?

– Ja, om du skal til områder hvor hygieneforholdene er annerledes enn hjemme, sier Stein-Erik Birkeland til TV 2.

Han er næringsmiddelmikrobiolog med doktorgrad og forskningsleder i TINE SA.

Birkeland har over flere år forsket på bruk av melkesyrebakterier forebyggende på ulike pasientgrupper.

– Jeg vil ikke anbefale personer som skal til for eksempel Frankrike og Italia å ta melkesyrekapsler, men skal du til mer tropiske strøk, som Asia, Afrika og Sør-Amerika, vil jeg absolutt anbefale det.

Apotekene er ivrige på å selge kapsler til de som skal på tur. Men det er ikke nødvendig om du skal til land med samme hygienenivå som Norge, mener forsker Steim-Erik Birkeland. 
Apotekene er ivrige på å selge kapsler til de som skal på tur. Men det er ikke nødvendig om du skal til land med samme hygienenivå som Norge, mener forsker Steim-Erik Birkeland. 

Bruk fornuft på tur

Birkeland mener det er en billig utgift i forhold til reiseutgifter ellers.

– Man kan forebygge mildere mageplager ved å styrke den naturlige mikrofloraen i tarmen. Dersom det gjør at man slipper unna en dag eller to med diaré når man er på ferie, så er det verdt det, sier Birkeland.

Han sier at kapsler som selges på apotek merket probiotika, som Idoform, inneholder melkesyrebakterier som har vist en begrenset forebyggende effekt i kontrollerte studier på mennesker.

– Per i dag er ikke dokumentasjonen for noen probiotika på markedet vurdert som sterk nok til å utløse en helsepåstand i Europa via deres kontrollorgan EFSA.

Han understreker imidlertid at det kun er de letteste formene for diaré man kan slippe unna – eller mildne. Alvorlige matinfeksjoner som Salmonella og Shigella vil du ikke ta knekken med melkesyrebakterie-kapslene. Han anbefaler å bruke godt skjønn hva og hvor man spiser

– Selv tar jeg med meg små flasker med Biola i kofferten når jeg er er på tur. Slik holder jeg magen i sjakk.

Diaré eller forstoppelse?

Ernæringsfysiolog Astrid Garberg, som også driver nettstedet Elskmat.no, velger selv å droppe melkesyrekapsler, men sier understeker at det ikke skader.

– Dette er jo helsefremmende mikroorganismer som bedrer miljøet i tarmen, slik som kultura og biola også inneholder, og er gode hjelpere i tarmen vår. Dersom man har erfaring med at magen blir urolig på ferie, skader det ikke å ta dem.

Hun påpeker at mange får endret tarmflora etter mye høyere inntak av sukker, fett og alkohol i ferien.

Ernæringsfysiolog Astrid Garberg oppfordrer til et sunt feriekosthold. Foto: Privat. 
Ernæringsfysiolog Astrid Garberg oppfordrer til et sunt feriekosthold. Foto: Privat. 

– De hadde nok hatt godt av å bare holde seg til ett sunnere kosthold gjennom hele ferien, med kos av og til.

Garberg sier at dårlig mage handler jo også mye om at man reagerer på stress.

– Mange stresser fryktelig mye på jobb siste uke før man går ut i ferie, med å få unna alt som skal gjøres. Dette utløser også dårlig mage.

Hun anbefaler ett glass kultura eller biola om dagen for de uten problemer.

– Men dersom du sliter med stressmage, infeksjoner i tarmen og etter antibiotikabruk kan probiotika hjelpe.

Tips til god feriemage

Ernæringsfysiolog Astrid Garberg har på sine sider Elskmat.no laget en liten huskeliste for nordmenn som skal reise i sommer:

«I kampen mot bakteriene er god hygiene det viktigste våpenet vi har. Vask hendene skikkelig etter toalettbesøk og før du skal spise. Ikke bare en «kattevask», men skrubb mellom alle fingre og bruk tid. Hvis du skal tilberede mat selv må du holde rått kjøtt og råe grønnsaker unna mat som er ferdig stekt/tilberedt. Bruk forskjellig skjæreplater så bakteriene ikke smitter av til annen mat»

Ernæringsfysiologens tips til god magehelse på ferien:

  • Ikke spis frukt som har ligget oppkuttet lenge
  • Unngå rå og bløtkokte egg.
  • Ikke spis mat tilberedt med råe egg.
  • Ikke spis rått eller delvis stekt kjøtt, fisk eller fugl
  • Spis kun mat som er gjennomstekt eller kokt
  • Ikke drikk springvann hvis det ikke står at det går an
  • Vær varsom med isbiter, de kan være laget av springvann
  • Ikke spis frukt og grønnsaker som ikke er vasket, og skrell all frukt
  • Drikk vann gjennom hele dagen for å ikke bli dehydrert

Hun anbefaler de som får diarè under reisen, til å drikke mye vann. Minst tre liter hver dag.

– Hold deg unna drikker med sukker, som juice og brus. Sukker kan trekke vann ut i tarmen og gjøre tarminnholdet enda mer flytende. Spis eller drikk noe som inneholder litt salter, som saltkjeks eller en sportsdrikk.

Hun påpeker at det grovere brødet vi bruker til hverdags ofte blir byttet ut med lysere brød på ferieturen. Temperaturen er ofte høyere dit vi drar å dermed øker behovet for drikke. Dette kan medføre forstoppelse. Om du er så uheldig at du blir forstoppet, bør du gi maten en sjanse før du går til innkjøp av preparater:

  • Tilsett linfrø i yoghurt til frokost
  • Drikk rikelig med vann
  • Velg grovere type brød
  • Spis rikelig av grønnsaker og bær. Vannmelon er ypperlig, den inneholder mye vann og er lettfordøyelig.
  • Dersom det er tilgjengelig, spis svisker, rosiner og jordbær.
  • Vær fysisk aktiv i ferien!

Fact: Click to add text