Her får du Rolls-Royce til moped-pris

Det er naturligvis en liten hake ved det hele...

For under 25.000 kroner kan du nå bli eier av en vaskekte Rolls-Royce. Faksimile fra finn.no
For under 25.000 kroner kan du nå bli eier av en vaskekte Rolls-Royce. Faksimile fra finn.no

I vår grønne barndom fantes det vanlige biler, og det fantes fine biler – og ett eller annet udefinerbart sted helt utenfor skalaen hadde vi myteomspunnede Rolls-Royce.

Bilen som var så sjelden at den nesten ikke fantes i Norge i det hele tatt, og som kostet ”over en million” allerede på 1970-tallet. Ett ufattelig høyt beløp den gang.

Kanskje var det det den høye prisen, kanskje var det eventyr-aktige historier om plomberte panser og hemmelige mekanikere innfløyet med helikopter på nattestid som gjorde at vi aldri hadde noen drøm om å eie noe slikt. Det var rett og slett umulig å forestille seg – selv i de villeste smågutt-fantasier.

Men tiden gjør underverker, og i dag er Rolls-drømmen høyst oppnåelig.

Bilen på disse bildene, som forresten er en Rolls-Royce Silver Shadow fra 1967 er et godt eksempel på nettopp det. Den kan bli din for de samme pengene som du må betale for en moped!

– Den er så godt som rustfri

24.900 kroner er det, Terje fra Søreidgrend litt utenfor Bergen ber om for sin Rolls Royce, som altså er til salgs.

Dette var en gang et staselig baksete. Nå er interiøret er slitt og mye må byttes. Faksimile fra finn.no
Dette var en gang et staselig baksete. Nå er interiøret er slitt og mye må byttes. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

– Denne er en gammel guttedrøm som jeg tilfeldigvis snublet over. Jeg klarte ikke å motstå fristelsen når jeg kunne få kjøpe den. Planen var en originalrestaurering, men tiden strakk aldri til...

– Bilen var opprinnelig grønn. Den ble solgt ny og gikk de første årene i ett eller annet Araber-land – jeg husker ikke hvilket i farten... Siden fant den veien over til USA og California. Der skal jo alt være hvitt, så bilen ble omlakkert. Jeg kjøpte den for rundt ti år siden, da hadde den funnet veien til Solbergelva utenfor Drammen.

– Den har opplevd mye sol og tørt vær. Gunstig med tanke på rust, som det er svært lite av. Jeg tror ikke denne behøver å sveises noe sted, men interiøret er fullstendig solbrent og uttørket. Så alt av skinn og tepper må nok byttes. Treverket derimot går an å redde, forklarer den hyggelige selgeren.

Topp 10: Kule leiebiler

Cadillacene har hatt første prioritet

Terje har alltid vært bilinteressert. Den aller største lidenskapen er 1959-modell Cadillac.

– Min første av denne typen kjøpe jeg som 14-åring, for mer en 36 år siden. Jeg har hatt flere av dem. Nå holder jeg på å restaurere en 1959 Cadillac cabriolet.

– Rollsen måttet vike plassen for Cadillac-prosjektene. Den har blitt lagret litt rundt omkring i påvente av bedre tid. Det koster penger og gir meg litt dårlig samvittighet. Nå har jeg passert 50 år, har mange andre biler og tiden går fortere enn noen gang. Så nå bestemte jeg meg for å selge Rollss-Roycen, avslutter bilentusiasten.

Silver Shadow ble laget fra 1965 til 1980. Den er til dags dato den Rolls-Royce-modellen som har blitt produsert i størst antall, over to generasjoner. Silver Shadow I fra 1965 til 1976, og Silver Shadow II fra 1977 til 1980. Bilen ble i sin tid ble formgitt av sjefsdesigner John Blatchley og en bil kan vel knapt bli mer klassisk? Det er noe erke-britisk og aristokratisk over den digre farkosten.

Les også: Stasjonsvogn? Her er bilen Rolls-Royce aldri bygde

Rolls-Royce Silver Shadow, slik vi liker å se den. Illustrasjonsbilde. 
Rolls-Royce Silver Shadow, slik vi liker å se den. Illustrasjonsbilde. 

Krever mye jobb

I forhold til tidligere Rolls-Royce-modeller var Silver Shadow avansert, med blant annet med skivebremser og uavhengig hjuloppheng. Motoren var en 6,2-liters V8-motor på 172 hestekrefter mellom 1965 og 1969, som på denne bilen, og senere en 6,75-liters V8-motor som utviklet 189 hestekrefter. Den gikk fra 1970 til 1980.

Bilens mest avanserte detalj var et hydraulisk system, som ble produsert på lisens fra Citroën. Dette styrte fjæringen og et bremsesystemet og sørget både for at bilen var svært komfortabel, og for at den gikk i stykker...

Det er liten tvil om at bilen krever både mye jobb og en del påkost for å framstå i sin fordums glans. La oss allikevel håpe at noen forbarmer seg over den engelske klassikeren og at den atter blir å se på veien om ikke altfor lenge.

Les også: Her er en av verdens dyreste biler på test – i Norge

Video: Dette er Jaguars nye elbil