Svakt varslingsystem i girboksen var ukjent før Turøy-ulykken

Først etter Turøy-ulykken ble Luftfartstilsynet kjent med det svake varslingslingsystemet. Det er nå en av årsakene til fortsatt flyforbud for Super Puma-modeller i Norge.

Dykkere fra Sjøforsvarets dykker- og froskemannsskole fant en sentral del, holderen til de åtte planetgearene, som har vært savnet etter helikopterulykken ved Turøy 29. april i fjor. Foto: Statens Havarikommisjon For Trafikk
Dykkere fra Sjøforsvarets dykker- og froskemannsskole fant en sentral del, holderen til de åtte planetgearene, som har vært savnet etter helikopterulykken ved Turøy 29. april i fjor. Foto: Statens Havarikommisjon For Trafikk

Varslingssystemet som skulle varsle om feil i girboksen til helikopteret som styrtet ved Turøy, var ikke pålitelig nok.Dette problemet var inntil i år ukjent for Luftfartstilsynet.13 mennesker mistet livet i helikopterstyrten ved Turøy. Årsaken var et tannhjul i girboksen som knakk.En test utført av Airbus Helicopters - lenge før Turøy-ulykken - avdekket at varslingssystemet i girboksen hadde svakeheter.Ukjent frem til i vinter- Vi ble kjent med resultatet