Når en Mercedes AMG GT R er verktøyet er det helt greit å jobbe litt på en søndag, synes Broom-Benny. Vi vil tro mange er enige... 
Når en Mercedes AMG GT R er verktøyet er det helt greit å jobbe litt på en søndag, synes Broom-Benny. Vi vil tro mange er enige... 

Det er en grunn til at den ikke blir et vanlig syn i Norge

Nå tester vi ekstreme Mercedes AMG GT R.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-Benz AMG GT heter den og har med det et navn som som er egnet til å øke pulsen vesentlig hos den bilinteresserte delen av befolkningen. For bilen er like tøft som navnet. Det er med andre ord ganske hårete greier vi snakker om...

AMG GT hilste vi på første gang i våren 2015 da den offisielt kom i salg.

Den ble lansert i to utgaver, en GT og en GT S. Motoren er som seg hør og bør i en seriøs sportsbil en V8 bensin. Nærmere bestemt en 4-liters V8 som på GT og GT S henholdsvis yter 456 eller 510 hestekrefter, takket være twin-tubo konfigurasjon. Mens girkassen er en AMG-preppet 7-trinns dobbeltclutch-kasse.

Mercedes AMG GT R er like brutal som den ser ut som. 
Mercedes AMG GT R er like brutal som den ser ut som. 

Mercedes mener alvor

Igjen: Dette er heftig. Bilen har da også ved flere anledninger gjort seg bemerket og har blant annet blitt brukt som safety car under Formel 1-løp og for oppsiktsvekkende raske rundetider på den legendariske Nürburgring Nordschleife. Det viser at bilen er mye mer enn bare staffasje og show off.

Til det har Mercedes for lange og stolte tradisjoner. De mener alvor når de bygger sportsbiler. At AMG er involvert har heller aldri gjort saken dårligere. De er kanskje verdens beste motorbyggere.

Designet på AMG GT har mye til felles med bilen den erstatter, nemlig Mercedes SLS AMG. Men GT har fått vanlige dører, istedet for måkevinge-dørene SLS-en var utstyrt med.

Les vår test av Mercedes SLS AMG her:

4-liters V8 med twin-turbo og 585 hk.
4-liters V8 med twin-turbo og 585 hk.

Råeste gateutgaven så langt

Men det er jo ofte slik at mye vil ha mer. Så også med AMG GT. Den har nå kommet i en enda heftigere GT R-versjon. Vi så den aller første gang på Goodwood Festival of Speed i fjor, men nå er den endelig her på ordentlig.

Les mer om vår opplevelse Goodwood Festival of Speed her:

Vi i Broom er så heldige å få lov til å prøve den brutale nykommeren som de aller første i Norge.

AMG GT R har samme 4-liters twin-turbo V8 som de øvrige GT-modellene, men nå er effekten oppskremt til 585 hestekrefter og momentet har økt til 700 Nm hvor du har de massive kreftene tilgjengelige mellom 1.900 og 5.500 omdreininger. Altså et imponerende bredt turtallsregister.

Nå gjør den unna 0-100 km/t på lynkjappe 3,6 sekunder, mens toppfarten er farlig nær 320 km/t.

Unik bil gjenfunnet etter 30 års lagring

GT R er hittil heftigste utgave for gatebruk. 0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder. 
GT R er hittil heftigste utgave for gatebruk. 0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder. 

Smaker det – så koster det

GT R har flere kosmetiske endringer i forhold til tidligere GT og GT S, Mest iøynefallende er den nye, brutale grillen med vertikale ribber. Den har nå fått en fast bakvinge - type stor, den har nye, større luftinntak i fronten og en helt ny diffusor bak Dette leder tankene fort over til AMG GT3 - som er en ren racerbil-versjon over samme tema.

Som så ofte før - smaker det, så koster det. Vi snakker om en startpris på rett over to millioner kroner. Testbilen vi disponerer, med en del tilleggsutstyr, har en pris på drøyt 2,3 millioner kroner.

Det er Broom-Benny som har fått æren av å legge sine sommerklamme hender rundt AMG GT-rattet og han kommer selvfølgelig tilbake med en test av bilen om kun kort tid. Heldiggrisen...

AMG: Disse bokstavene står for mye moro!

Video: Få med deg drømmestesten av denne AMG-en også!