Jaguar tar i skikkelig når de lager spesialversjon av sin XE. SV Project 8 har hele 600 hestekrefter under panseret! 
Jaguar tar i skikkelig når de lager spesialversjon av sin XE. SV Project 8 har hele 600 hestekrefter under panseret! 

Denne bilen skal lages i bare 300 eksemplarer

Kundene får to valg: Med eller uten baksete.

Jaguar har rike sportsbiltradisjoner og nå kommer de med en bil som virkelig skal følge opp dette.

XE SV Project 8 tar utgangspunkt i mellomklasse-sedanen XE. Den er Jaguars rival til biler som BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.

Når ingeniørene hos Jaguar/Land Rovers Special Vehicle Operations-avdeling er ferdig med bilen, har den blitt omdannet til et ekte monster.

Superbil-prestasjoner

Der de fleste XE-utgavene kjører rundt med en moderat bensin- eller dieselmotor under panseret, har man her skohornet inn en 5-liters V8-maskin med kompressor.

Den yter hele 600 hestekrefter, som plantes til asfalten gjennom alle fire hjulene. I utgangspunktet går 75 prosent av kreftene via bakhjulene, for å gi mest mulig inspirerende kjøreegenskaper. 0-100 går for øvrig på 3,3 sekunder. Da snakker vi superbil-prestasjoner.

Ikke noe å si på dette vingespennet!
Ikke noe å si på dette vingespennet!

Så billig kan du få brukt superbil

Justerbar vinge

Jaguar har naturligvis også jobbet med designet. Her skal du ikke være i tvil om at dette er en versting-utgave! Det handler blant annet om digre luftinntak i fronten, lyktene er flyttet litt for å gi best mulig kjøling til motoren. Spoileren er utformet for å gi mest mulig marktrykk, samtidig som undersiden av bilen er så slett som mulig.

Panseret er byttet ut til ett som er laget i lettere materialer, også her er det fokus på å få kjøling til motoren. Hekken har blitt 5,5 centimeter bredere og på bagasjelokket troner en diger vinge, som er justerbar. Kjører du bak denne bilen skal du ikke være i tvil om at den er noe helt spesielt!

Sportsseter er naturligvis på plass, om du vil ha baksete eller ikke er valgfritt.
Sportsseter er naturligvis på plass, om du vil ha baksete eller ikke er valgfritt.

Dette var biltyvenes favoritt

Dropper baksetet - sparer vekt

XE SV Project 8 har akkurat debutert under Goodwood Festival of Speed hjemme i England, men de som har lyst på den må smøre seg med en god dose tålmodighet. Lanseringen skjer nemlig ikke før i mai neste år.

Prisen ligger på rundt 1,7 millioner, før norske avgifter. Kjøperne har ett valg å ta når de bestiller: Om de skal ha bilen med baksete, eller ikke. Dropper de baksetet, går vekten ned med 12,2 kilo.

Ingen tvil om at dette er seriøse saker. Spesialversjonen av XE er skreddersydd for banekjøring.
Ingen tvil om at dette er seriøse saker. Spesialversjonen av XE er skreddersydd for banekjøring.

Ut med baksetet – her handler det om å spare penger

Se video av råskinnet under: