
Denne bilen skal lages i bare 300 eksemplarer
Kundene får to valg: Med eller uten baksete.
Jaguar har rike sportsbiltradisjoner og nå kommer de med en bil som virkelig skal følge opp dette.
XE SV Project 8 tar utgangspunkt i mellomklasse-sedanen XE. Den er Jaguars rival til biler som BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.
Når ingeniørene hos Jaguar/Land Rovers Special Vehicle Operations-avdeling er ferdig med bilen, har den blitt omdannet til et ekte monster.
Superbil-prestasjoner
Der de fleste XE-utgavene kjører rundt med en moderat bensin- eller dieselmotor under panseret, har man her skohornet inn en 5-liters V8-maskin med kompressor.
Den yter hele 600 hestekrefter, som plantes til asfalten gjennom alle fire hjulene. I utgangspunktet går 75 prosent av kreftene via bakhjulene, for å gi mest mulig inspirerende kjøreegenskaper. 0-100 går for øvrig på 3,3 sekunder. Da snakker vi superbil-prestasjoner.

Så billig kan du få brukt superbil
Justerbar vinge
Jaguar har naturligvis også jobbet med designet. Her skal du ikke være i tvil om at dette er en versting-utgave! Det handler blant annet om digre luftinntak i fronten, lyktene er flyttet litt for å gi best mulig kjøling til motoren. Spoileren er utformet for å gi mest mulig marktrykk, samtidig som undersiden av bilen er så slett som mulig.
Panseret er byttet ut til ett som er laget i lettere materialer, også her er det fokus på å få kjøling til motoren. Hekken har blitt 5,5 centimeter bredere og på bagasjelokket troner en diger vinge, som er justerbar. Kjører du bak denne bilen skal du ikke være i tvil om at den er noe helt spesielt!

Dropper baksetet - sparer vekt
XE SV Project 8 har akkurat debutert under Goodwood Festival of Speed hjemme i England, men de som har lyst på den må smøre seg med en god dose tålmodighet. Lanseringen skjer nemlig ikke før i mai neste år.
Prisen ligger på rundt 1,7 millioner, før norske avgifter. Kjøperne har ett valg å ta når de bestiller: Om de skal ha bilen med baksete, eller ikke. Dropper de baksetet, går vekten ned med 12,2 kilo.

Ut med baksetet – her handler det om å spare penger
Se video av råskinnet under: