Kia gjør seg nå klare til å lansere ladbar Optima stasjonsvogn i Norge, og den er gunstig priset.
Kia gjør seg nå klare til å lansere ladbar Optima stasjonsvogn i Norge, og den er gunstig priset.

Denne er faktisk billigere i Norge enn i Sverige

Kommer straks – kan bli en ny bestselger.

Norge er helt i verdenstoppen når det gjelder avgifter på nye biler. Men noen unntak finnes, og de er ladbare: Elbilene slipper både moms og avgift. De ladbare hybridene har også særordninger som gjør at de slipper gunstig gjennom avgiftssystemet.

Det har gitt seg utslag i svært godt salg de siste årene. Merkene som har ladbare hybrider i utvalget sitt har fått en skikkelig opptur.

Betaler mindre

Akkurat nå gjør Kia seg klare til å lansere ladbar utgave av sin store stasjonsvogn Optima i Norge. Og her ser vi et interessant utslag i avgiftene på disse bilmodellene:

Mens biler nesten uten unntak er mye billigere i Sverige enn i Norge, er det faktisk motsatt med denne bilen.

I Sverige starter Optima stasjonsvogn som ladbar hybrid på 404.900 svenske kroner. Med dagens kurs er det nesten nøyaktig 400.000 kroner. I Norge er startprisen på den samme bilen 389.000 kroner. Ikke stor forskjell, men likevel: Her betaler vi altså mindre enn svenskene!

Ladbare Optima hybrid har allerede vært på en snarvisitt i Norge, før lanseringen.
Ladbare Optima hybrid har allerede vært på en snarvisitt i Norge, før lanseringen.

Pris i Sverige: 340.000. Pris i Norge: 1.120.000!

Godt utstyrt

Det er ikke bare prisfordelen ved kjøp som veier tungt for mange av de som kjøper ladbar hybrid. Har du mye småkjøring og kan lade ofte, blir det langt mellom hvert besøk på bensinstasjonen.

Allerede i utgangspunktet skal den ladbare Optimaen være svært godt utstyrt. I tillegg tilbyr Kia en såkalt teknikkpakke som blant annet inneholder parkeringsassistent og en rekke sikkerhetsfunksjoner, denne kommer på 9.900 kroner. Skinnseter med varme foran og bak, kjøling i forsetene og elektrisk justerbart passasjersete koster 14.900 kroner.

Til sammenligning koster VW Passat GTE fra 450.000 kroner, mens en ladbar Mercedes C-klasse stasjonsvogn starter på 473.000 kroner. Begge disse blir fort en god del dyrere før du er ferdig med krysse av for utstyr, det gjelder særlig Mercedesen.

Optima er en av de største stasjonsvognene i klassen. Den ladbare hybridutgaven legger seg et godt stykke under sammenlignbare konkurrenter i pris.
Optima er en av de største stasjonsvognene i klassen. Den ladbare hybridutgaven legger seg et godt stykke under sammenlignbare konkurrenter i pris.

LES OGSÅ: Nesten firedobling av salget – på ett år

Høy kvalitetsfølelse

Vi har kjørt Kia Optima PHEV i sedanutgave og skrev blant annet:

"Motor og drivlinje kler bilen veldig bra. Det handler i stor grad om komfort her, og det er Kia gode på. Kvalitetsfølelsen er også høy. Vi har kjørt godt utstyrte biler, og her er det ikke mye som mangler, hverken av komfort- eller sikkerhetsutstyr. Her er Kia på linje med de beste konkurrentene, og det er da også viktig i en så krevende klasse som dette. Her er det kamp om kundene!"

Optima stasjonvogn er som sedanen utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 156 hestekrefter og en elmotor på 68 hestekrefter. Samlet effekt oppgis til til 205 hestekrefter og 375 Newtonmeter.

Hybrid-drivlinjen stjeler litt plass i Optima. I praksis er gulvet i bagasjerommet litt høyere. Volumet reduseres dermed til 440 liter. Tilsvarende tall hos VW Passat GTE er 483 liter, så her snakker vi ikke veldig store forskjeller.

Gulvet i bagasjerommet har blitt høyere for å gi plass til den elektriske drivlinjen, dermed synker volumet her til 440 liter.
Gulvet i bagasjerommet har blitt høyere for å gi plass til den elektriske drivlinjen, dermed synker volumet her til 440 liter.

Hele testen av Optima finner du her:

Kul nykommer, se video under: