Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyselskapet Norwegian er i hardt vær etter at en rekke flyvninger ble kansellert forrige helg og denne uken. Kanselleringene førte til at nordmenn ble sittende på flyplasser i både inn- og utland.

Fredag morgen landet Norwegian-sjef Bjørn Kjos på Oslo Lufthavn med sitt nye 737 MAX-fly. Norwegian er det andre selskapet i verden som får flytypen, som blant annet skal brukes på ruter over Atlanterhavet.

Flytypen er over én måned forsinket, noe som også har bidratt til kanselleringene den siste tiden, ifølge Kjos.

– For å eksempelvis greie trafikken over Atlanterhavet, så må vi bruke en del av NG-ene (Boeing 737 Next Generation, en av flytypene Norwegian bruker i dag, journ.anm.). De flys av norske piloter, blant annet. Da måtte vi ta en del av de norske pilotene ut og bruke de på Atlanterhavet, sier Bjørn Kjos til TV 2.

– Trodde vi hadde nok folk

Ifølge Norwegian-sjefen er det imidlertid flere årsaker til kanselleringene.

– Vi greide ikke å leie inn fly. Det var rett og slett tomt i utleiemarkedet. Vi prøvde jo å ta passasjerene via andre veier og med andre selskaper, men spesielt den helgen der så var det helt umulig, fortsetter Kjos.

Han viser til at selskapet ikke hadde nok mannskap til å gjennomføre alle flyvningene.

– Vi trodde vi hadde nok folk, men greide ikke å sette crew på noen flighter, sier han.

– Men hvordan kan dere tro at dere har nok folk når dere ikke har det? Hva var det som skjedde?

– Vi måtte eksempelvis bruke crewene andre steder. Det er ikke noe du får planlagt i ukesvis. Det skjer der og da. Og vi trodde vi skulle greie å få nok, blant annet ved å kjøpe nok fridager. Du må basere deg på kjøp av fridager, og vi greide ikke å kjøpe nok fridager.

Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer uttalte til VG denne uken at det er et grunnleggende problem at det er for få piloter i Norwegian. Selskapet hadde problemer med å få pilotene til å akseptere frikjøp av fridager, men flere piloter takket senere ja, ifølge Dagens Næringsliv.

– Du skal jo fly 365 dager i året, ikke bare i toppene. Og skal du ta slike topper, så må du nesten basere deg på kjøp av fridager. Det har vi gjort siden 2005, sier Kjos.

– Det verste du kan gjøre

Blant de som er blitt rammet av kanselleringene er Tenor skolekorps fra Eidsberg i Østfold.

– Vi gjorde alt vi kunne for å tå tak i nye billetter, men det er ikke så lett å finne det til 41 personer i siste liten. Dermed er drømmeturen kansellert og vi er helt knust, sa dirigent Elisabeth Strengen Gundersen til TV 2 tidligere denne uken.

Bjørn Kjos beklager til de som har fått sitt fly kansellert.

– Det er klart vi beklager. Det er det verste du kan gjøre, det å kansellere flyvinger. Det er jo forferdelig, sier han.

Dette er andre sommer på rad at Norwegian har problemer med å dekke alle oppsatte avganger med fly og personell. I fjor måtte Norwegian kansellere 18 flyvninger den første helgen i juli. Til sammen ble mellom 4.000 og 5.000 passasjerer rammet.