LP-en er formatet som nekter å dø. CD og strømming førte riktignok til en svikt i vinylsalget, men nå er etterspørselen er på full fart oppover igjen.

Det tar Sony konsekvensen av. En fabrikk sørøst for Tokyo vil presse fersk Sony-vinyl innen mars neste år, skriver BBC torsdag.

CD-pioner

Sony må selv ta på seg en stor del av skylden for at vinylen nærmest var borte fra markedet i en årrekke. Sony og Philips var de to store aktørene som utviklet CD-formatet, som dominerte platesalget fram til datafiler og strømmetjenester overtok.

Nå mener mange at CD-formatet er stein dødt. Men sjarmen ved å finne fram en LP-plate, med sitt store cover og knitring fra stiften, har aldri blitt glemt. I tillegg har nye generasjoner oppdaget vinylplatens gleder.

Hifi-entusiaster vil fortelle med stor overbevisning at lyden fra en CD aldri kan måle seg med en velpresset LP. En annen faktor er at det å spille en LP tar litt tid. Man må høre på sporene i den rekkefølgen artisten mente de skulle høres, og det krever litt innsats å spille plata.

Større enn strømming

Midt på 1970-tallet produserte Sony nesten 200 millioner vinylplater i året, skriver The Guardian. Men håndverket hadde nesten gått i glemmeboken, og Sony har nå måttet finne fram til eldre ingeniører for å dra i gang plateproduksjonen igjen. Grepet var helt nødvendig siden Japans eneste vinylpresser, Toyokasei, ikke klarte å lage nok plater til å møte etterspørselen.

I år ventes vinyl-omsetningen å nå en milliard dollar. Samtidig fortsetter CD-salget og digital nedlasting å falle, ifølge tall fra konsulentselskapet Deloitte som gjengis av The Guardian. I Storbritannia genererer vinylsalg mer penger enn strømming.

Sony har foreløpig ikke opplyst hvilke artister de vil gi ut i vinylformat, men selskapet har en enorm artiststall som blant annet inkluderer Adele, Bruce Springsteen, Chainsmokers, Christina Aguilera, Foo Fighters, John Mayer, Justin Timberlake og Usher.