Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amerikanske Tesla er nå i gang med å rulle ut sin Model 3. Dette er en mindre og rimeligere modell enn de to bilene Tesla selger i dag, Model S og Model X. Målet er at Model 3 skal gjøre Tesla til et volummerke – og appellere til langt flere enn de har gjort til nå.

Det antas at rundt 400.000 kunder har bestilt bilen og betalt depositum. Nå er det opp til Tesla å sørge for tilstrekkelig produksjonsvolum, og få bilen ut i markedet fort nok til å dekke etterspørselen.

Jobbet i hemmelighet

Men kanskje får Model 3 veldig snart konkurranse fra uventet hold. Nå hevder nemlig den tyske avisen Handelsblatt at BMW planlegger et kjapt mottiltak.

Model 3 er størrelsesmessig ganske lik BMWs storselger 3-serie. Og det er nettopp 3-serie som ifølge avisen skal debutere som elbil, allerede i høst.

Det betyr at BMW må ha jobbet med utviklingen av bilen en tid, i all hemmelighet. Så langt er småbilen i3 den eneste elektriske bilen fra BMW. Flere modeller er på gang, men elektrisk 3-serie allerede i høst var det ikke mange som ventet.

Model 3 er bilen som skal bevise at Tesla er noe mer enn en nisjeprodusent.
Model 3 er bilen som skal bevise at Tesla er noe mer enn en nisjeprodusent.

Magne sto først i køen, sikret seg folke-Teslaen

Kommer med noe nytt

Handelsblatt skriver at bilen skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt i september. De hevder også at det ligger an til rekkevidde på rundt 400 kilometer. Tesla har så langt gått ut med "minst 350 kilometer" for sin Model 3. Det betyr i praksis at de to vil gå omtrent like langt mellom hver lading.

Prisen vet vi foreløpig ingen ting om, men det er grunn til å vente at BMW ser nøye på Tesla-prisene underveis. De tar neppe sjansen på å prise seg veldig mye høyere, når hensikten tydeligvis er å gå rett i strupen på Model 3.

For elbil-landet Norge kan dette bli en svært interessant modell. 3-serie vil komme med noe nytt til elbilmarkedet. På kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse er den helt i toppen av sin klasse. På disse områdene skal alle konkurrentene – Tesla inkludert – slite med å matche en elektrisk 3-serie.

3-serie blir regnet som en av de beste og mest gjennomførte bilene i sin klasse. En elektrisk utgave vil bli tøff for alle elbil-konkurrentene.
3-serie blir regnet som en av de beste og mest gjennomførte bilene i sin klasse. En elektrisk utgave vil bli tøff for alle elbil-konkurrentene.

Slik doblet BMW i3 rekkevidden

Vil ikke kommentere

– Til nå har Tesla hatt den store fordelen at modellene deres i praksis ikke har hatt elektriske konkurrenter. Det gjelder både Model S og Model X. Det så også ut som det samme ville være tilfelle for Model 3, i alle fall i starten. Men smeller BMW nå til med elektrisk 3-serie, betyr det at situasjonen blir endret drastisk. Da må Model 3 konkurrere med det som er en av de aller beste bilene i klassen. Og det betyr en ny virkelighet for Tesla, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han understreker at vi ennå ikke vet noe om når bilen kan være i salg, heller ikke noe om karosserivarianter.

– Model 3 er en sedan, derfor er det nærliggende å tenke at BMW går for det samme. For det norske markedet hadde naturligvis stasjonsvogn vært perfekt, og aller helst med 4x4 også. Men det får vi bare avvente og se.

BMW har så langt ikke villet kommentere påstandene om en elektrisk 3-serie.

LES OGSÅ: Nytt batteri kan gi elbil-revolusjon

Hacker seg inn og stikker av med Tesla, se video under: