Gaute kjøpte «huset fra helvete» – måtte kjempe i fem år for å få penger igjen

– Hva som var feil med huset? Du bør heller spørre hva som ikke var feil med huset, sier den uheldige boligkjøperen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gaute Belstad har vært gjennom et fem år langt mareritt, som startet med kjøpet av det han i dag kaller «huset fra helvete.»

Tomannsboligen i Bærum, som han kjøpte i august 2012, viste seg raskt å ha blitt påført feil og mangler gjennom det meste av byggeprosessen, som følge av at utbyggeren skal ha brukt ufaglært arbeidskraft fra utlandet.

– Entreprenører vi kontakter priset utbedringene til mellom tre og syv millioner kroner. Noen sa at dette orker vi ikke ta i, for her er det er altfor mye skjulte feil og mangler, sier Gaute Belstad.

– Grådige kjøpere

Mange boligkjøpere må gå for Protector forsikring, ettersom Protector er klar markedsleder på eierskifteforsikringene som skal dekke vesentlige feil og mangler ved boligkjøp.

Det blir mange rettssaker, og i snitt oppnår kjøperne å få gjennomslag for mindre enn 30 prosent av kravene i retten.

Det mener Protector viser at mange av konfliktene i retten skyldes grådighet.

– Noen ganger møter vi grådige kjøpere som vil ha pusset opp huset sitt gratis på selgers bekostning, det viser de rettslige resultatene vi har. Så hvis kravene er for store, er domstolene noen ganger siste utvei, sier Protector forsikring-sjef Sverre Bjerkeli.

Veldig store problemer

Forbrukerrådet mener dagens ordning med eierskifteforsikring favoriserer selgerne ensidig, samtidig som det gir altfor mange konflikter. Derfor har Forbrukerrådet tatt initiativ til en ny ordning, der selgeren og kjøperen tegner forsikring sammen, og en enstemmig familie- og kulturkomite på Stortinget har nylig anbefalt at regjeringen vurderer en slik nyordning.

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, er fullstendig uenig i at konfliktene rundt eierskifteforsikring skyldes grådige boligkjøpere.

– Det synes jeg er veldig trist å høre, for alle de kjøperne jeg har møtt står overfor kjempestore problemer og er blitt lurt fullstendig opp i stry. De bruker masse penger på rettssaker, masse på oppussing, mister nattesøvnen og mange bor på sofaen hos naboen. Det går ærlig talt ikke an å si noe sånt, sier Flesland.

Protector: – Vi trenerer aldri

Gaute Belstad måtte gå på Protector forsikring, som hadde stilt eierskifteforsikring for utbyggeren. Belstad fikk til slutt fullt oppgjør, men generelt er det mange frustrerte boligkjøpere. De fem årene det tok å få oppgjør beskriver Belstad som å løpe i en evig motbakke.

Selv hevder Protector at lang saksbehandlingstid ofte skyldes at det kommer nye opplysninger til underveis, og at konfliktsakene generelt er komplekse.

– Vi trenerer aldri. Det er dumt, det er dårlig kvalitet, det er ulønnsomt, sier Protector-sjef Sverre Bjerkeli.

Gaute Belstad kjenner seg ikke igjen i det bildet.

– Min erfaring fra saken er at i begynnelsen så svarer de ikke på eposter eller telefoner fra vår advokat, og det er først når vi har sendt stevningen og retten har berammet hovedforhandlinger at det virket som om saken blir løftet opp i bunken, mener han.