Ny Snapchat-funksjon: Dette vil politiet at du skal gjøre

Politiets nettpatrulje ber foreldrene om å følge med på hva barna deler.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke lanserte bildedelingstjenesten Snapchat en helt ny funksjon som lar deg se hvor vennene dine befinner deg. Den nye funksjonen, som har fått navnet «Snapkart», lar deg i tillegg kikke på bilder og korte videosnutter fra omtrent hvor som helst i verden.

«Snapkart» ønsker også dele din posisjon, men du har mulighet til å være usynlig for andre. Nå råder Politiets nettpatrulje foreldre til å gjennomgå innstillingene i den populære applikasjonen sammen med sine barn.

– Vår inngang til dette er at det hele tiden vil dukke opp nye apper og tilbud til barn. Vår oppfordring er at foreldre bør følge med på hva barna deler, sier kommunikasjonssjef i Kripos, Ida Dahl Nilssen, til TV 2.

Fortsatt forvirret? Slik bruker du Snapchats nye kartfunksjon.

Tre enkle steg

Politiets nettpatrulje har laget en enkel oppskrift, som de har delt på sin Facebook-side.

«De siste dagene har det vært mye snakk om at alle kan se hvor du og barna dine befinner seg ved hjelp av Snapchat. Vi råder alle til å gå inn på Snapchaten sin, gjerne sammen med barna og se hvem dere deler din posisjon med.» skriver nettpatruljen.

Oppskriften består av tre enkle steg. Det første man må gjøre er å klikke på spøkelset eller bitmojien øverst i venstre hjørne, og deretter på tannhjulet som dukker opp i høyre hjørne. Da får man tilgang til menyen hvor man kan endre hvem som kan ta kontakt, se «Min Story» og se hvor man befinner seg.

Dermed kan man bestemme at bare venner, eller ingen andre enn deg selv, skal ha tilgang til informasjonen.

– Snakk med barna

Kripos har mottatt henvendelser fra medier og andre etter at Snapchat lanserte sin kartfunksjon. Ida Dahl Nilssen sier Facebook-innlegget er ment som en påminnelse til de voksne.

– Det viktigste er at man snakker med barna sine og at man ser hva de nye tjenestene går ut på, sier hun.

– Man bør se på hvilke innstillinger man bør ha, følge aldersgrenser og ellers ha en årvåken holdning til hvor man ferdes, hvilke apper man bruker og hva man deler, fortsetter hun.

Kommunikasjonssjefen tror mange foreldrene synes det er krevende å ha full oversikt over applikasjoner og tjenester som er tilgjengelige.

– På samme måte som man spør om hvordan det har vært på skolen i dag, kan man spørre «hvor har du vært på nettet i dag?», foreslår Nilssen.

– Personer med dårlige hensikter kan ta kontakt

Hun får støtte fra rådgiver Kaja Hegg i Redd Barna, som også mener at det er viktig at foreldre viser interesse for barnas nettbruk.

– Men først og fremst må man se an alder og modenhet hos barnet, med tanke på i hvilken grad man skal engasjere seg. Det er forskjell på en syvåring og en 17-åring, understreker hun.

Hegg råder foreldrene til å sørge for at barnet selv får kunnskap til å velge hvem som kan se informasjonen som deles.

– For å hjelpe barna, må vi gå inn for å se hva barnet synes er bra med tjenesten og forstå det. Vi må også forklare hvorfor tjenesten bør brukes med forbehold, fortsetter hun.

Ifølge Hegg er det flere grunner til at tjenester som baserer seg på lokasjonsdata bør brukes med varsomhet:

– Det kan være personer med dårlige hensikter som ønsker å komme i kontakt med deg. Tjenestene har også interesse av å vite hvor du er av kommersielle grunner.

– Blir barnet mobbet eller plaget, så kan mobberne se hvor barnet er, legger hun til.

Kjøpte konkurrent

Ekspert på sosiale medier og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, tror mange vil ønske den nye Snapchat-funksjonen velkommen.

– I stor grad er slike tjenester mer til glede og nytte enn motsatt. Men det finnes alltid noen tilfeller der personlig informasjon du har lagt igjen etter deg kan bli misbrukt, sa hun til TV 2 i forrige uke. Også Staude ba foreldre om å være oppmerksomme.

Ifølge blant annet Bloomberg Technology bygger Snapchats nye kartfunksjon på teknologi fra oppstartbedriften Zenly. Snapchat har nylig kjøpt det franske selskapet.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook