Jan Roar Heggelund hos Asker Dekk forbarmer seg over vårt punkterte dekk.
Jan Roar Heggelund hos Asker Dekk forbarmer seg over vårt punkterte dekk.

Det er en grunn til at flere og flere punkterer

– Går nesten ikke en dag uten dekk med slike skader.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke så ofte det skjer, heldigvis. For det passer sjelden veldig godt.

Det at man punkterer.

Forleden dag erfarte vi det. Med litt dårlig tid til en frisørtime oppdaget vi at venstre bakhjul på bilen var flatt. Heldigvis hadde vil tilgang på en annen bil, så sveisen ble enkelt fikset allikevel.

Litt verre var det med det flate bakhjulet. Heldigvis sto bilen hjemme på gårdsplassen, men noe reservehjul var jo ikke å finne. Nye biler har ofte ikke det. De har et sett med tettemasse som skal sprøytes inn i dekket, via ventilen, uten at man tar av hjulet. På den måten skal man få såpass med luft inn at man kan ta seg videre i en nødsituasjon.

En vanlig skade

Ettersom solen skinte, fuglene kvittret og bilen altså sto hjemme på gårdsplassen, var ikke dette akkurat noen nødssituasjon. Så vi valgte en annen tilnærming. Hjulet ble skrudd av bilen og hullet i dekket lokalisert. Det var såpass stort at vi tvilte litt på om tettemassen kunne klare brasene.

Skarp grus som graver seg inn i gummien er nok årsaken til punkteringen tror Heggelund. 
Skarp grus som graver seg inn i gummien er nok årsaken til punkteringen tror Heggelund. 

Så vi leverte hjulet til Asker Dekk og Jan Roar Heggelund, som er eier og daglig leder der.

– Akkurat disse skadene ser jeg mange av, sier Heggelund når han med erfarent blikk saumfarer dekket.

– Dette er en typisk skade, det går nesten ikke en dag uten at noen er innom med dekk som er ødelagte på den måten.

– Ofte må dekket skiftes også, men i dette tilfellet skal vi klare å plugge det, tror jeg. Vi må bare sjekke at det ikke er noen innvendige skader først, sier han og på et øyeblikk er dekket av felgen og det konstateres at det ikke er ødelagt, men at det kan plugges.

– Du sier at dette er en vanlig skade, hva er det som har skjedd?

– Jo, vi har begynt å strø veiene med knust stein på vinterstid. Disse små steinene har spiss og skarp overflate. De setter seg ofte i dekkmøstret, og gnager seg på sikt gjennom gummien – med punktering som følge. Særlig utsatt er piggfrie vinterdekk med alle de tette lamellene, men det skjer på andre dekk også. Noen ganger blir dekkene såpass ødelagte av dette at de ikke an repareres, men må skiftes, forklarer Heggelund.

Punktering: Stadig flere må ha veihjelp for dette

Folk blir sinte og frustrerte

– Men hva med disse reparasjonssettene som følger med i nyere biler da. Fungerer de?

– Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men nei, mitt inntrykk er at de veldig ofte ikke gjør det. Folk er sinte og frustrerte når de kommer. Da har de balet med dette uten å få det til. Dessuten går disse settene ut på dato også, det er det mange som ikke er klar over.

Reperasjonssett i stedet for reservehjul skaper problemer

Slik! Ferdig plugget. Da er det bare å dra hjem og skru på hjulet igjen…
Slik! Ferdig plugget. Da er det bare å dra hjem og skru på hjulet igjen…

– Så jeg tror gamlemåten med å lappe, eller plugge dekket, er det beste, forklarer Heggelund mens vante fingre lapper vårt dekk.

– Slik, da er det klart. Dette kommer til å vare dekket ut. Jeg kan nesten ikke huske at det har vært reklamasjoner på plugging av dekk, og jeg har drevet med dette i mange år avslutter Heggelund.

Les også: Slik så dekket ut etter at Rune kjørte i kjempehull

Video: Så enkelt skifter du hjul selv.