Dette er kanskje bilens aller fineste og tøffeste vinkel. 20 toms felger hjelper også på! 
Dette er kanskje bilens aller fineste og tøffeste vinkel. 20 toms felger hjelper også på! 

Familiebilen som kjører fra de fleste

BMW 530d er en kjøreglad kraftplugg. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilmodellen har vært med oss i 45 år nå, men den kom som stasjonsvogn først tidlig på 90-tallet. Siden den tid har stasjonsvognen, eller Touring som BMW kaller den, stått for mesteparten av salget her hjemme. De siste årene opp mot 80 prosent.

Nå har vi testet en nærmest optimal versjon av nye 5-serie på norske veier. Vi snakker kraftig dieselmotor, stasjonsvogn, M-sportpakke og xDrive. Dette er rett og slett en herlig kombinasjon, men det koster…

Hvordan er den å kjøre?

I kjent stil velger BMW å prioritere de sportslige kjøreegenskapene, noe som også underbygges i slagordet deres: Ren kjøreglede.

Dette gjenspeiles også i nye 5-serie, spesielt når bilen er utstyrt med M-sportpakke. Den innebærer blant annet tøffere karosseridetaljer, sportsfjæring og større felger. Med andre ord får du et mer sportslig oppsett - til glede for deg som sjåfør.

Det geniale er at BMW likevel klarer å opprettholde komforten på veien. Nye 5-serie har ikke bare slanket seg med 100 kilo, men har også fått et helt nytt understell. Sammen med adaptiv fjæring (sport eller komfort) sørger dette for at 5-serie er skikkelig kjøreglad. Det er ikke alle stasjonsvogner du setter deg i – bare for å kjøre en tur. Det kan du absolutt gjøre med denne.

I front er det nye lykter og større grill som utgjør de største forskjellene fra utgående modell. 
I front er det nye lykter og større grill som utgjør de største forskjellene fra utgående modell. 

I sportmodus lar vi oss imponere at en fullverdig familiebil ligger såpass bra på veien, når vi utfordrer den i krappe svinger. Tidvis glemmer vi at det er en nesten 5 meter lang stasjonsvogn som ferdes på landeveien.

Selv om de innbydende kjøreegenskapene er ivaretatt, er den største forskjellen fra forrige generasjon at nykommeren er noen hakk mer komfortabel. Både ved ujevnheter i asfalten, og bedre støyisolering. Sistnevnte er meget godt utført. På motorveien flyter bilen stille av gårde.

BMW 5-serie: Denne står til terningkast 6

Hvordan er plassen?

Nye 5-serie er romsligere enn noen gang. Foran er det godt med plass, og mange justeringsmuligheter i komfortsetene.

Takket være økt akselavstand er plassen i andre seterad også bedret. I følge BMW rommer baksetene nå tre barneseter i bredden. Det vil nok mange sette pris på. Når det gjelder benplassen bak er den helt grei, men ikke best i klassen.

I bagasjerommet har volumet økt med 10 liter, fra 560 til 570 liter. Det bør holde for de fleste.

Her inne er det stilrent, gjennomtenkte detaljer og høy grad av kvalitetsfølelse. Trivelig! 
Her inne er det stilrent, gjennomtenkte detaljer og høy grad av kvalitetsfølelse. Trivelig! 

Norske kunder får eksklusiv sniktitt på BMW-nyheten

Går den bra?

Endelig kommer vi til et av høydepunktene med bilen. Vi tester 530d – noe som betyr en herlig rekkesekser av en diesel. Med pustehjelp fra to turboer yter 3-literen fra BMW 265 hk og råsterke 620 Nm. Maksimalt dreiemoment er i tillegg med oss fra 2000 omdreininger.

Det er vanskelig å ikke like diesel når du får en skikkelig kraftpakke, som har eliminert den klassiske dieselraklingen, og attpåtil bruker minimalt med drivstoff. Oppgitt forbruk er rett over halvliteren på mila – også får du masse moro tilbake. 0-100 km/t er unnagjort på bare 5,6 sekunder! Det er nesten oppsiktsvekkende kjapt for en så stor stasjonsvogn.

Kraftig dieselmotor kombinert med 8-trinns automat (med sportmodus) er bare nydelig. Skyvet like jevnt som akselerasjonen til flytoget.

Her hjemme vil nok dieselkundene gå for 520d. Da får du to sylindere mindre og 190 hk. Dessuten vil vi påstå at noe av premiumfølelsen blir litt borte. Det er noe med seks sylindere på rekke, og lyden. Her har BMW gjort en bra jobb!

Hekken er rimelig anonym. BMW har ikke akkurat vært dristige med designpennen på nye 5-serie. Men det ser samtidig lekkert ut.
Hekken er rimelig anonym. BMW har ikke akkurat vært dristige med designpennen på nye 5-serie. Men det ser samtidig lekkert ut.

En av BMWs største suksesser blir helt ny

Finest utenpå eller inni?

Den store snakkisen på siste generasjon 5-serie er designet, som mange håpet skulle skille seg noe mer ut fra utgående modell.

Det er ikke gjort noen drastiske grep, hverken eksteriørt eller interiørt. Samtidig fungerer det veldig bra slik det står nå, men det siste lille ”wow-et” som nye Mercedes E-Klasse fikk til, føler vi mangler hos BMWen.

På utsiden finner vi blant annet en ny og større grill, i tillegg til lykter. Ellers er det jobbet med detaljer slik at helhetsinntrykket er annerledes. Mye av inspirasjonen er hentet fra storebror 7-serie. Det samme gjelder inne i kupeen.

Her kjenner vi igjen hovedtrekkene som BMW har hatt i mange år nå. Midtkonsollen er derimot oppgradert, det samme er infotainment-skjermen og selvfølgelig flere andre detaljer.

Når det gjelder kvalitetsfølelse er den upåklagelig. Dessuten liker vi veldig godt hvordan interiøret er tilpasset deg som sjåfør. Funksjonalitet på infotainment-systemet er også gjennomført bra.

Nye 5-serie fra BMW er fortsatt en fersk bil på norske veier. Vi har testet den med en imponerende god dieselmotor.
Nye 5-serie fra BMW er fortsatt en fersk bil på norske veier. Vi har testet den med en imponerende god dieselmotor.

Denne nybilen har slanket seg nesten 100 kilo

… og hva er konklusjonen?

530d xDrive er virkelig en bra bil – helt klart blant klassens beste. Det er spesielt kraften fra rekkesekseren, kombinert med presise kjøreegenskaper, og god kvalitetsfølelse som topper opplevelsen bak rattet.

BMW 530d Touring

Motor: 3-liter, turbo, diesel

Effekt: 265 hk / 620 Nm

0-100 km/t: 5,6 sek.

Forbruk: 0,5 l/mil

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 570 liter

Pris: Fra 731.200 kroner

Pris testbil: 1.104.100 kroner

Det eneste vi skulle ønske er at BMW hadde våget å gjøre noe ekstra med designet. Nå går nemlig premiummerket inn i en periode hvor modellene blir veldig like. Det ser vi senest på helt nye X3, som nærmest har identisk interiør med 5-serie.

Når det er sagt er det viktig å poengtere at bilen ser veldig bra ut, spesielt med M-pakke. Den er nok til og med et must for mange.

Men herligheten koster en god slump penger. Bilen vi kjører starter på 731.000 kroner – men ender på over 1,1 millioner kroner inkludert en del ekstrautstyr.

Det er mye penger, men da får du jammen meg også en familiebil som kombinerer det komfortable og sportslige på en forbilledlig god måte.

Les vår test av BMW i8 her