MÅ PUNGE UT: Google må punge ut etter å ha fått en saftig bot fra EU-kommisjonen. Foto: REUTERS/Dado Ruvic
MÅ PUNGE UT: Google må punge ut etter å ha fått en saftig bot fra EU-kommisjonen. Foto: REUTERS/Dado Ruvic

Google får rekordbot av EU

EU-kommisjonen ilegger Google en bot på 2,42 milliarder euro for misbruk av sin dominans i markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Summen tilsvarer nærmere 23 milliarder kroner.

EU-kommisjonen mener Google har misbrukt sin markedsdominans som søkemotor ved å gi ulovlige fordeler til et annet Google-produkt, nærmere bestemt Googles tjeneste for prissammenligning.

– Google har kommet opp med mange innovative produkter og tjenester som har utgjort en forskjell i livene våre. Det er bra, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager.

– Løftet frem egen tjeneste

Men Google har brutt loven, fastholder hun.

– Googles strategi for tjenesten for prissammenligning handlet ikke bare om å tiltrekke seg kunder. Det handlet ikke bare om å ha en bedre tjeneste enn rivalene. Google misbrukte sin markedsdominans som søkemotor ved å løfte fram sin egen tjeneste for prissammenligning i søkeresultatene, mens konkurrenter ble degradert, sier Vestager.

Ifølge henne har dette forhindret rettferdig konkurranse.

Google begynte med prissammenligning i Europa i 2004. Den gang ble tjenesten kalt Froogle. Den skiftet senere navn til Google Product Search og så til Google Shopping.

Google melder at selskapet er «respektfullt uenig» med EU og vil vurdere en anke.

– Vanskeligere å ta et opplyst valg

Forbrukerrådet i Norge sier at selskaper som Google og Facebook har fått en dominerende stilling på internett, og sier det er bra at det blir tatt tak får selskapene misbruker sin posisjon.

– For forbrukerne blir det vanskeligere å ta et opplyst valg når Google for eksempel manipulerer søkeresultatene for egen vinning. Googles søkemotor er portalen til internett for milliarder av forbrukere. Det skal være konkurranse og valgfrihet, og rettferdige søkeresultater. Bevisene kommisjonen har sett, tyder på at dette ikke har vært tilfelle, sier fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, i en pressemelding.

NTB/TV 2