Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De første dagene av sommerferien har bydd på problemer for Norwegian, som har måttet innstille fly både søndag og mandag.

Årsaken er hovedsakelig mangel på piloter.

Flyselskapet dekker

Når kanselleringen skjer som følge av noe som er innenfor flyselskapets kontroll, dekkes dette ikke av reiseforsikringen.

– Jeg er redd for at i slike tilfeller faller veldig mye på kundene selv. Og i dette tilfellet er det flyselskapet selv som må ta ansvar, sier kommunikasjons sjef i Gjensidige, Arne Voll, til TV 2.

For om du skulle oppleve at flyet ditt blir kansellert, må du selv sørge for at du får det du har rett på fra flyselskapet.

Flyselskapet skal i disse tilfellene tilby deg et av de følgende alternativene:

1. Tilbakebetale billettkostnadene for den delen av reisen du ikke får benyttet

2. Omrute deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig

3. Omrute deg til et senere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Dersom du velger ombooking av billettene dine skal flyselskapet sørge for at du får tilbud om mat og overnatting i mellomtiden.

Korpstur avlyst

TV 2 snakket mandag med Tenor skolekorps fra Eidsberg i Østfold. De fikk kansellert Norwegian-flyet de skulle tatt til Sveits søndag.

– Vi gjorde alt vi kunne for å tå tak i nye billetter, men det er ikke så lett å finne det til 41 personer i siste liten. Dermed er drømmeturen kansellert og vi er helt knust, sier dirigent Elisabeth Strengen Gundersen.

For midt i fellesferien er det kanskje ikke så lett å få ombooket seg på et nytt fly, særlig ikke om man er mange personer som reiser i gruppe.

Da vil utgifter til hotell, leiebil eller andre ting på bestemmelsesstedet gå tapt. Dette er utgifter du selv må sørge for å kreve kompensasjon for fra flyselskapet.

Økonomisk kompensasjon

Retten til økonomisk kompensasjon under forsinkelsen er satt etter takster og er ikke avhengig av hvor mye du har tapt.

Men det er her du må passe på å få krevet erstatning for tapet dersom utgiftene overstiger følgende:

  • 250 euro for alle flygninger opptil 1500 km
  • 400 euro for alle flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km.
  • 600 euro for alle øvrige flygninger

Dersom du har et større økonomisk tap enn taksten kan du søke om å få dette dekket.

På Forbrukerrådets nettsider har de en kalkulator som viser hva du har rett på. Ta testen her.

Dersom kanselleringen kommer som følge av noe utenfor flyselskapets kontroll, for eksempel ekstremvær, terror eller streik, vil reiseforsikringen din kunne dekke utgiftene.