Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den vakte stor oppsikt på vintertest i Norge tidligere i år, den nye bilen fra London Taxi Company (LTT).

Vi i Broom fikk både bilder og video fra våkne lesere, som skjønte at dette var noe helt spesielt.

Det var heller ikke vanskelig å skjønne hva slags bil det var, tross heftig maskering. Formen er nemlig typisk Londontaxi, men under skallet har det skjedd en revolusjon i forhold til dagens temmelig primitive utgave.

Blant annet har bilen blitt ladbar, det blir viktig for å kunne møte strenge utslippskrav, både i London og en rekke andre byer rundt om i verden. LTT har store ambisjoner for sin nye taxi og begrenser seg absolutt ikke til det britiske markedet.

Milliard-investeringer

Etter en omfattende testperiode skal bilen debutere denne uken, på legendariske Goodwood Festival of Speed. Her skal den nye London-taxien få en fremtredende rolle og få vise seg fram for både utstillere og publikum

London er naturligvis viktig for dette prosjektet, men LTC har større planer enn som så. Etter at de ble overtatt av kinesiske Geely (som også eier Volvo) tilbake i 2012, har de startet en omfattende produktutvikling.

Her er det snakk om milliard-investeringer, i en helt ny og skreddersydd taxi-plattform. Geelys ambisjon er å kunne selge denne bilen over hele verden. Klarer de å kuppe markedet for taxier i verdens byer, kan de virkelig ha skutt blinken.

Her står testbilene til lading i Norge. Foto: Privat.
Her står testbilene til lading i Norge. Foto: Privat.

Geely kommer snart med et helt nytt bilmerke

Utslippsfritt i Oslo

Her veier naturligvis miljøaspektet tungt. I London står taxiene for hele 15 prosent av alt NoX-utslipp i byen, på andre gasser er andelen enda større.

Men det er også gode muligheter for at vi får se denne bilen på norske veier. Byrådet i Oslo jobber blant annet med å innføre en regel som sier at alle drosjer skal være utslippsfrie innen fem år. Ifølge Aftenposten er det flertall for dette i bystyret, hvis forskriften kommer til neste år, kan Oslos drosjepark være utslippsfri i 2022.

Langt hjemmefra, men dette kan også bli et vanlig syn på norske veier – uten kamuflasje.
Langt hjemmefra, men dette kan også bli et vanlig syn på norske veier – uten kamuflasje.

Brukt taxi kan være kjempesmart bilkjøp

Like bra i Tromsø som i London

– Det går virkelig fort i bilbransjen nå, med en rivende teknologisk utvikling. Det Geely og LTC forsøker her, er å lage en "verdens-taxi". En bil som er skreddersydd taxinæringen mange steder, og som har flere smarte løsninger enn konvensjonelle biler har. Dessuten har de altså fokus på dette med utslipp. Det vil overraske meg om de ikke også tenker på en ren elbil-utgave, i tillegg til den ladbare hybriden. Det betyr i praksis at den vil kunne fungere like godt i Tromsø, som i London, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Den nye London-taxien skal ha plass til seks, og bagasje. Men viktigst av alt: Den skal ha elektrisk rekkevidde på over 110 kilometer.

LTC-taxien får en tresylindret bensinmotor. Sannsynligvis skal den lade batteripakken når det er nødvendig, slik at bilen i praksis alltid kjøres på strøm. Poenget er å kunne kjøre mest mulig hel-elektrisk innenfor gitte bygrenser. Når bilen står stille, skal man så kunne lade batteripakken på vanlig måte.

Dette kaller vi heftig taxi

Se video fra testingen i Norge under: