Kollisjonsputer har reddet mange liv etter at de ble standardutstyr på nye biler. Men noen ganger virker de dessverre ikke slik de skal. Foto: Takata.
Kollisjonsputer har reddet mange liv etter at de ble standardutstyr på nye biler. Men noen ganger virker de dessverre ikke slik de skal. Foto: Takata.

16 drept og minst 180 skadet – nå er selskapet konkurs

En av tidenes største skandaler i bilbransjen.

Japanske Takata er ansvarlig for en av de største skandalene innen bilbransjen noensinne. Om du aldri har hørt om selskapet, er ikke det så rart. De er nemlig ikke bilprodusent, men underleverandør til denne industrien. Takata har utviklet og produsert airbager, og solgt produktene sine til en rekke av verdens bilprodusenter.

Her handler det om høye volumer og effektiv drift. Men også store konsekvenser hvis noe går galt. Og det har det virkelig gjort her.

Enorme summer

Så galt at Takata nå har begjært seg selv konkurs. Flere millioner tilbakekalte biler og enorme erstatningskrav har gjort at de ikke lenger klarer å holde hodet over vann.

Kjernen i det hele er en produksjonsfeil gjør at airbagene kan utløses på feil måte, og forårsake store skader. Det ble oppdaget for mange år siden. De første tilbakekallingene ble gjort i 2008. Fram til i dag er det snakk om rundt 100 millioner biler fra 19 forskjellige merker som har blitt kalt tilbake. Dette blir regnet som historiens største og mest kompliserte tilbakekalling av biler. Det sier seg selv at noe slikt koster enorme summer.

Feilen har også kostet menneskeliv. Airbag-feilen fra Takata er linket til minst 16 dødsfall. Antallet skader er offisielt 180, men her blir det antatt at tallet i praksis er betydelig høyere.

Takata-sjef Shigehisa Takada har ikke akkurat hatt noen enkel jobb med å forsøke å rydde opp i alle problemene airbag-feilen har skapt. 
Takata-sjef Shigehisa Takada har ikke akkurat hatt noen enkel jobb med å forsøke å rydde opp i alle problemene airbag-feilen har skapt.  Foto: Scanpix

Airbag-feil, gjelder det din bil?

Biler i Norge

Et betydelig antall av de berørte bilene har blitt solgt på det amerikanske markedet, og her har det naturlig nok vært stor oppmerksomhet rundt det hele. En rekke granskninger og undersøkelser har blitt gjort.

Airbag-feilen har også rammet biler i Norge. Her hjemme har både Honda og Toyota måttet kalle tilbake flere tusen biler.

Blant bilmerkene som er rammet finner vi også BMW, Volkswagen, Audi, Mercedes og Mazda, for å nevne noen.

Les mer: Tilbakekaller flere tusen biler i Norge

Store konsekvenser

For Takatas del har dette vært et eneste stort mareritt. Selskapet har tapt store summer og ikke minst mye anseelse. Nå ønsker de å selge deler av sin virksomhet til amerikanske Key Safety Systems. Men ansvaret for alle airbagene som fortsatt må skiftes ut, skal det amerikanske selskapet angivelig ikke overta. Det betyr i praksis at Takata-konkursen vil koste bilbransjen mange milliarder kroner i årene framover.

Historien rundt Takata blir også brukt som et argument mot at bilbransjen bør satse for mye på de samme underleverandørene. Det som har skjedd, viser med all tydelighet hvor store konsekvensene kan bli når noe går galt.

Tilbakekalte 19.000 biler – på grunn av edderkopp-angrep

Se video under: Nybil krasjer med en svært vanlig bruktbil