Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er mye fokus på elbiler innen bilbransjen akkurat nå. Bensin- og dieselmotorene har havnet litt i skyggen, men faktum er at det skjer en omfattende utvikling her også.

Det handler om å redusere forbruk og utslipp, samtidig som motorene helst også skal bli lettere og mindre i fysisk størrelse.

En av dem som er langt framme her, er Ford. Deres 1-liters Ecoboost-motor har fått mye skryt og har nå for sjette år på rad blitt kåret til den beste motoren i sin klasse. Kåringen er gjort av biljournalister fra hele 38 land.

Vunnet hver gang

Det betyr at den lille, men kraftige 3-sylindrede bensinmotoren har blitt kåret til verdens beste motor i klassen under 1 liter samtlige år siden den ble lansert i 2012.

– Dette er første gang en motor har vunnet sin klasse i alle årene den har vært nominert, noe som viser at den minste Ford Ecoboost-motoren fremdeles er den beste 1-liters 3-sylindrede motoren, sier styreformann for den 19. kåringen av International Engine of the Year, Dean Slavnich.

Ford Mustang 2015: Legenden blir helt ny

Få ned vekten

I tillegg har motoren blitt kåret til beste nykommer i 2012 og beste motor uavhengig av klasse hele tre ganger. Denne motoren går i hver femte Ford som blir solgt på det europeiske kontinentet, blant annet i to av fem solgte Fiesta.

Her har Ford også påvirket en rekke andre bilprodusenter. Flere har kommet etter, mens andre har lignende motorer under utvikling. Samtidig jobbes det hardt med å få ned vekten på bilene. Det er særlig viktig ettersom bilene de siste årene har fått stadig mer utstyr, både på luksus og komfort. For å unngå at dette gjør bilene tyngre, må man kutte på andre områder.

Verdens bilprodusenter har fokus på å utvikle motorer som klarer seg med mindre drivstoff, samtidig som utslippene går ned. Ford leder an med sin 1-liters Ecoboost-motor.
Verdens bilprodusenter har fokus på å utvikle motorer som klarer seg med mindre drivstoff, samtidig som utslippene går ned. Ford leder an med sin 1-liters Ecoboost-motor.

Brukt Ford Mondeo: Et av de beste familiebilkjøpene du kan gjøre

Får sylinderkutt

– Vår 1.0-liters bensinmotor har satt standarden for kompakte, drivstoffgjerrige motorer, med et sofistikert turbosystem og direkte bensininnsprøyting. Vi fortsetter arbeidet med å gjøre den enda bedre, sier toppsjefen for produktutvikling hos Ford Europa, Joe Bakaj.

Motoren er tilgjengelig med 100, 125 og 140 hestekrefter. Tidlig i 2018 vil den bli den første 3-sylindrede motoren i verden med sylinderkutt. Denne teknologien reduserer utslipp og bedrer drivstofføkonomien til den allerede supergjerrige bensinmotoren.

Deaktiveringen vil spare for drivstoff ved at bensintilførselen til én sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet. Dette skjer ved jevn kjøring og rolig landeveiskjøring.

Norske Ford-eiere vurderer sine biler – se hva de mener her:

Elbil-sensasjonen krasjtestes – se mer i videoen under: