KRASJ: Flere av de tidligere Top Gear-programlederne har vært skapt store overskrifter. Til venstre i bildet er bilvraket som tidligere programleder Richard Hammond (i midten) satt i under innspillingen av sitt nye bilprogram. Til høyre er Jeremy Clarkson, som fikk sparken fra Top Gear i 2015. 
KRASJ: Flere av de tidligere Top Gear-programlederne har vært skapt store overskrifter. Til venstre i bildet er bilvraket som tidligere programleder Richard Hammond (i midten) satt i under innspillingen av sitt nye bilprogram. Til høyre er Jeremy Clarkson, som fikk sparken fra Top Gear i 2015.  Foto: AP/AFP/Scanpix

Dette er de største Top Gear-skandalene

Råkjøring er ikke den eneste kontroversen som har rammet det populære bilprogrammet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag kunne TV 2 fortelle at det britiske bilprogrammet Top Gear, som den siste uka har drevet med innspilling i Norge, kan ha kjørt i 244 km/t i Atlanterhavstunnelen i Møre og Romsdal.

Politiet har startet etterforskning av hendelsen.

De kan foreløpig ikke slå fast om det er tv-teamet fra BBC som har brutt fartsgrensen, men overskridelsen ble gjort i samme tidsrom som det det populære programmet gjorde opptak på stedet.

Slo til produsent

Det er ikke første gang BBC-programmet er i hardt vær.

I 2015 fikk daværende programleder Jeremy Clarkson (57) sparken, etter at han slo til en produsent under en krangel. Krangelen skal ha dreid seg om manglende matservering på hotellet Top Gear-crewet bodde på mens de gjorde opptak i North Yorkshire i England.

Clarkson ble også saksøkt for rasisme av produsenten, som hevdet han ble kalt «en lat, irsk fi**e» av den kjente tv-personligheten.

I etterkant av hendelsen ble det også klart at hans to programlederkolleger, James May (54) og Richard Hammond (47), forlot programmet. De sa opp jobbene sine i BBC, og slo seg sammen med Clarkson for et nytt bilprogram.

Krasjet i 450 km/t

Det har også vært flere ulykker knyttet til innspillinger av programmet, som har vært på lufta siden 2002.

I september 2006 krasjet daværende Top Gear-programleder Richard Hammond i over 450 km/t.

Hammond ble alvorlig skadd i ulykken, som skjedde ved York. Han kjørte en racerbil som kunne komme opp i 595 km/t, da det ene forhjulet kollapset. 47-åringen ble fraktet til sykehus etter ulykken, og var innlagt i fem uker.

Etter rehabilitering kom han tilbake som programleder i januar 2007.

Rasisme-anklager

Programlederne har også flere ganger fått kritikk for sine frittalende uttalelser, særlig i forbindelse med innspillinger i andre land. Da programlederne ikledde seg burka for en Midtøsten-spesial av programmet i 2010, fikk BBC tusenvis av klager.

I 2014 måtte Jeremy Clarkson beklage etter at han brukte ordet «nigger» i et opptak, skriver The Guardian. Klippet ble ikke vist på tv, men ble kjent gjennom et oppslag i The Mirror. Først nektet Clarkson for å ha brukt ordet, men innrømmet senere at han hadde sagt det.

Clarkson har også gjentatte ganger kommet med nazireferanser i omtalen av tyske biler. I 2005 vitset han med at en GPS-en til en tysk bil kun ville til Polen, som en referanse til andre verdenskrig.

Tidligere profil i ulykke

I begynnelsen av juni var også Hammond involvert i en alvorlig bilulykke.

Ulykken skjedde da Hammond styrte en elektrisk superbil, som tok krasjet og tok fyr. Hammond kom seg ut av bilen før den tok fyr, og kom fra hendelsen uten alvorlige skader.

Krasjet skjedde i forbindelse med innspilling av programmet «The Grand Tour», som er det nye bilprogrammet Hammond leder sammen med James May og Jeremy Clarkson.

Nye programledere

I fjor høst ble det klart at den amerikanske skuespilleren Mat LeBlanc hadde signert en avtale som knytter ham til Top Gear i to sesonger.

LeBlanc leder per dags dato programmet sammen med Chris Harris og Rory Reid.

Ifølge BBC var verken LeBlanc eller Harris var tilstede da fartsovertredelsen i Møre og Romsdal skjedde denne uka.

– Verken Matt LeBlanc eller Chris Harris var med produksjonen, eller i området, rundt tidspunktet da den påståtte overtredelsen skjedde, skriver Philip Fleming, kommunikasjonssjef i BBC Worldwide, i en e-post til TV 2.