Mazda er i full gang med lansering av andre generasjon av sin bestselger, CX-5. En kompakt SUV som ser betydelig tøffere og mer sporty ut enn tidligere - og som har fått en god porsjon nytt utstyr.
Mazda er i full gang med lansering av andre generasjon av sin bestselger, CX-5. En kompakt SUV som ser betydelig tøffere og mer sporty ut enn tidligere - og som har fått en god porsjon nytt utstyr.

Ny og bedre – men skal slite med å følge opp suksessen

Andre generasjon CX-5 er her. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvis vi skrur tiden til 2011 var Mazda et merke med store utfordringer i Norge. Salget var lavt og stemningen ute hos forhandlerne dårlig.

Men så kom 2012 – og CX-5. En folkelig SUV som så til de grader traff blinken. Og for Mazda kunne ikke timingen vært bedre. Mot slutten av året fikk man et betydelig løft i salget, og en særdeles kjærkommen vitamininnsprøytning.

Denne modellen alene dro merket opp av myra, og var Norges mest solgte SUV både i 2013 og 2014.

Det er med andre ord ikke noen hvilken som helst modell som nå skal erstattes.

Mazda forteller mye om alt som er nytt. Men det er også en del som blir videreført og henger med fra utgående modell: Motorene er mer eller mindre de samme, plattformen er identisk med føste generasjon CX-5 og de utvendige målene er omtrent som før.

Så er spørsmålet om nytt og sprekt design, mer fokus på opplevd kvalitet, mer utstyr og noen praktiske nye løsninger kan bidra til å gjøre dette til en av Noges mest solgte SUV-er igjen.

En soleklar utfordring som kan gjøre akkurat det litt vanskeligere enn forrige gang, er at den ikke leveres som ladbar hybrid.

Joda, det har vitterlig skjedd ting og tang på designfronten. Og da særlig nettopp i fronten på nye CX-5. Den nye er altså bilen til venstre ...
Joda, det har vitterlig skjedd ting og tang på designfronten. Og da særlig nettopp i fronten på nye CX-5. Den nye er altså bilen til venstre ...

Test toppmodell: Denne har mer krefter enn du trenger

Hvordan er den å kjøre?

De som kjører forrige generasjon CX-5 vil helt klart merke at det er en mer påkostet modell som nå er på markedet. Lyddempingen er skjerpet, blant annet takket være tykkere vinduer, du sitter også bedre og stivheten i karosseriet er økt med 15 prosent.

Et nytt og avansert system overvåker både firehjulsdriften og kjørestil for å optimalisere mest mulig underveis.

Men det merkes at understellet er tatt med fra forrige generasjon, og det er på ingen måte noe revolusjon i kjøreegenskapene.

Komforten er imidlertid god og CX-5 egner seg bedre til lange turer nå enn tidligere.

Denne bilen har varmeputer – i bagasjerommet!

CX-5 føyer seg pent inn i rekken av stilige og sporty biler fra Mazda.
CX-5 føyer seg pent inn i rekken av stilige og sporty biler fra Mazda.

Finest utenpå eller inni?

Mazda har for lengst vist oss at de har knekt koden hva gjelder design. Det har de vist ikke minst med Mazda 6, nye MX-5, CX-3 og så til de grader med nye CX-5.

Plassert ved siden av hverandre, blir utgående modell plutselig ganske utdatert. Særlig fronten på den nye er lekker. Smale og sportslige lykter, en stor og barsk grill og skarpe kanter på fangeren som understreker det sportslige.

Interiøret er betydelig mer påkostet enn tidligere. Setene er gode, men mangler mulighet til å forlenge sitteputen.
Interiøret er betydelig mer påkostet enn tidligere. Setene er gode, men mangler mulighet til å forlenge sitteputen.

Vi kan i alle fall slå fast med en gang at CX-5 aldri har vært tøffere!

interiøret har fått et minst like viktig løft. Her har blant annet midtkonsollen blitt både bredere og høyere. Det gir storbil-følelse.

Mazda har også vektlagt at det skal være høyere opplevd kvalitet. Alt du tar i skal være mykt og kjennes solid – og det er synlige og kraftige sømmer på skinnet. I tillegg har en fått nytt infotainementsystem.

Mazda er de eneste i segmentet for folkelige SUVer som bruker menyhjul og hurtigknapper. Skjermen er flyttet høyere opp i synsfeltet, og er nå på 7".

I tillegg får du nå fullverdig head up display (ekstrautstyr), og ikke halvveisløsningen med en skjerm som dukker opp på dashbordet.

Varme i rattet, som jo har vært et savn på utgående CX-5 på kalde vinterdager, er nå på plass.

Men digitale instrumenter får du ikke. Og selv om infotainmentskjermen har vokst, er det mange som har større skjermer å by på der ute ...

Dette comebacket overrasket mange

Den ser større ut, og føles større når du sitter bak rattet. Men i realiteten er andre generasjon av CX-5 omtrent identisk i størrelse med utgående generasjon. 
Den ser større ut, og føles større når du sitter bak rattet. Men i realiteten er andre generasjon av CX-5 omtrent identisk i størrelse med utgående generasjon. 

Hvordan er plassen?

Den ser større ut, den kjennes større ut på veien og vekten har faktisk gått noe opp (her går Mazda litt motstrøms, da de fleste kutter vekt på nye modeller). Men de fysiske målene er bare marginalt endret. Vi snakker 1 cm økt lenge, nøyaktig samme bredde – og 3 cm mindre høyde.

Ser du forskjell? Her er det blitt 3 liter mer plass siden forrige CX-5.
Ser du forskjell? Her er det blitt 3 liter mer plass siden forrige CX-5.

Likevel er det blitt litt mer romslig. Først og fremst i baksetet. Her er det litt mer plass til beina.

Bagasjerommet er imidlertid omtrent som før. Det er en økning på beskjedne tre liter (en sixpack, der altså). Men her var heller ikke behovet for store grep nødvendig. Volumet er nå på 506 liter. Det holder for de fleste.

Og legger du ned ryggen på baksetet, får du 1.620 liter å boltre deg på.

Et viktig punkt for norske CX-5-kunder har vært manglende mulighet for elektrisk bakluke. Det er fikset nå. Men som du kanskje gjettet på forhånd, så er det ekstrautstyr.

Men nordmenn flest er jo uansett svært glade i å kjøpe full pakke når de skal ha CX-5. Over 90 prosent velger Optimum (topp utstyrsnivå), automatgir og firehjulsdrift.

Lillebror er tøff, og kan være et smart kjøp

Motoren i testbilen er ikke like sporty som designet. Og oppleves litt masete når den presses.
Motoren i testbilen er ikke like sporty som designet. Og oppleves litt masete når den presses.

Går den bra?

CX-5 er altså ikke tilgjengelig som ladbar hybrid. I stedet er det flere valg med diesel- og bensin. Men med tanke på at dette er en helt ny generasjon er det litt skuffende at ikke er flere nyheter på motorsiden.

Vi snakker om 160 / 165 hk bensin (som før) og 150 / 175 hk diesel (som før). I tillegg kommer det etterhvert en ny topputgave, 2,5-liter bensin med 194 hk i stedet for 192 hk.

Forbruket er heller ikke kuttet nevneverdig, selv om toppmodellen visstnok skal ha et 20 prosent lavere forbruk enn dagens 2,5-liter.

Hisig front, ja.
Hisig front, ja.

Testbilen har bensinmotor som fungerer helt greit. Men akkurat som forrige generasjon er den litt masete når du presser den. Det blir bråkete når turtallet øker over 3-4.000 o/min og vi merker at det blir naturlig å gire i god tid før rødmerkingen. Motoren oppfordrer ikke til sportslig kjøring på samme måte som designet.

Forbruket er heller ikke klasseledende – med 0,66 l/mil. Her har ting skjedd før de siste årene.

Automatgirkassen reagerer egentlig raskt og fungerer fint. Men den holder tidvis litt lenge på giret før den skifter under akselerasjon, og det er altså her det blir litt mye støy.

0-100 km/t tar 10,5 sekunder med automatgir.

Vi har kjørt CX-5 med både sort og lyst interiør. Det er ingen tvil om at det lyse gir det mest eksklusive preget.
Vi har kjørt CX-5 med både sort og lyst interiør. Det er ingen tvil om at det lyse gir det mest eksklusive preget.

Nye CX-5: Her er en viktig SUV-nyhet på plass i Norge

Mazda CX-5

Motor: 2-liter, bensin

Effekt: 160 hk / 208 Nm

Forbruk: 0,66 l/mil

0-100 km/t: 10,5 sek.

Toppfart: 188 km/t

Bagasjerom: 506 / 1.620 liter

Legde x bredde x høyde: 455 x 184 x 168 cm

Vekt: 1.435 kg

Pris testbil: 464.900 kroner

Konklusjon:

Storhetstiden til CX-5 er nok forbi. Selv om den ser bedre ut enn noen gang, har mer utstyr, bedre kjøreegenskaper og høyere opplevd kvalitet – er det noe som mangler for at den igjen skal bli Norges mest solgte SUV. Det handler naturligvis om drivlinje. Den er ikke moteriktig.

Konkurrentene er blitt flere og bedre, og samtidig er prisen på CX-5 blitt høyere.

Du må ut med nesten en halv million kroner. Mye penger – ikke minst nå som det er mange konkurrenter som også kjemper om oppmerksomheten.

Men la det ikke være tvil: Er du fornøyd med dagens CX-5, en bil som er solgt i over 16.000 eksemplarer i Norge, vil du garantert synes den nye er bedre.

Vi nøler heller ikke med å kåre den til klassens peneste design. Så hvis du ikke er blant de som på død og liv må kaste deg på hybrid/ladbar hybrid-bølgen, kan dette helt klart være et ypperlig alternativ.

Mazda byr nå på en del utstyr som har manglet tidligere, og som passer det norske markedet godt: Varme i baksetet, varme i rattet og to USB-uttak for de som sitter i baksetet
Mazda byr nå på en del utstyr som har manglet tidligere, og som passer det norske markedet godt: Varme i baksetet, varme i rattet og to USB-uttak for de som sitter i baksetet

Den kom før CX-5 – og ble en aldri så liten flopp