Tusenvis venter i kø – denne kan du kjøpe på dagen

Selger til høystbydende!

Med rundt 2 års ventetid er det flere nordmenn som velger å kjøpe nye Ampera-e brukt, og til høyere pris enn ny. Bilen på bildet kan leveres på dagen. 
Med rundt 2 års ventetid er det flere nordmenn som velger å kjøpe nye Ampera-e brukt, og til høyere pris enn ny. Bilen på bildet kan leveres på dagen. 

Det er bare en drøy måned siden de første norske kundene fikk overlevert nøkkelen til helt nye Opel Ampera-e. Elbilen som har tatt Norge med storm.

Med over 4.000 bestillinger er det lang ventetid dersom du bestiller bilen i dag. Kanskje ikke så rart når Ampera-e setter en ny standard i klassen med 520 kilometers rekkevidde, målt etter NEDC-kravene.

I tillegg er den romslig i sin klasse, og kvikk nok når det trengs med sine 204 hestekrefter.

Her hjemme starter prisen på rett over 300.000 kroner, men leveringstiden er opp mot to år dersom du bestiller nå.

Flere til salgs på bruktmarkedet

For de aller ivrigste finnes det derimot en snarvei. På bruktmarkedet ligger det nemlig syv Amperaer til salgs akkurat nå. Men selv om noen allerede har kjørt noen tusen kilometer, er prisene jekket godt over nypris-nivå.

Denne er blant de aller første i landet.
Denne er blant de aller første i landet.

Her kan du med andre ord betale deg ut av køen, og få bilen på dagen. Vi har snakket med en eier som har valgt å selge sin Ampera-e. Bilen er topp utstyrt og har rullet rundt 3.000 kilometer. Pris: 399.000 kroner.

– Responsen har vært veldig bra. Over 1.000 var innom annonsen første dag. Nå har det roet seg litt. Totalt har jeg 2.100 treff – på kun noen dager, forteller selgeren.

Over 4.000 har kjøpt bilen – før den er i Norge

Selges til høystbydende

Han var blant de aller første som bestilte suksessmodellen i fjor høst, og fikk bilen overlevert 18. mai i år.

– Hvorfor velger du å selge den allerede?

– Jeg ønsket rett og slett å prøve den ut, og det er en vanvittig flott bil. Men ut fra mine behov nå trenger jeg noe annet. Jeg kjører 40.000 kilometer i året, pluss at jeg har behov for hengerfeste, noe Opelen ikke har. Nå selger jeg den på mange måter til høystbydende.

– Vil du ikke vente i 2 år? Kan du få din Ampera e nå! Her slipper du rekkeviddeangst, skriver selger i annonsen. Faksimile: Finn.no 
– Vil du ikke vente i 2 år? Kan du få din Ampera e nå! Her slipper du rekkeviddeangst, skriver selger i annonsen. Faksimile: Finn.no 

Han legger til at flere biler på bruktmarkedet har gått for rundt 400.000 kroner, så noe vanskeligheter med å selge blir det nok ikke.

Test Opel Ampera-e: Dette blir terningkast 6

Imponert

– Nå har du kjørt bilen en liten stund. Hva er inntrykket?

– Det er en topp bil! I det daglige fungerer den utrolig bra, også på motorveien. Her ligger jeg i 110 uten problemer. Dessuten trenger du nesten ikke bruke bremsen lenger på grunn av motorbrems og regenerering.

– Og hva med rekkevidden?

– Det lengste jeg har kjørt er 35 mil, men da viste telleverket fortsatt 100 kilometer igjen. Det må være bra. Også må jeg legge til en liten ting: Jeg hadde en Tesla Model X-kunde som prøvekjørte bilen. Han ble rett og slett imponert over den lille rotta.

Bilen har begge utstyrspakker og 17 tommers piggfrie vinterhjul på originale felger. 
Bilen har begge utstyrspakker og 17 tommers piggfrie vinterhjul på originale felger. 

Her sover Tesla-sjåføren – midt i rushtrafikken