Brukt elbil: – Hvor lenge varer egentlig batteriene?

Om det må byttes blir det kjempedyrt.

Flere og flere velger elbil. Også brukte, men mange er bekymret for levetiden til batteriet. 
Flere og flere velger elbil. Også brukte, men mange er bekymret for levetiden til batteriet. 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

God dag Benny. Det er tid for bilbytte i familien. Som så mange andre vurderer vi nå en elbil, da vi kjører nesten utelukkende småkjøring. Men vi ser på brukt da det er det økonomien tillater for øyeblikket. En noen år gammel Nissan Leaf som ser fin og velholdt ut frister.

Spørsmålet er da som følger: Har batteriet begrenset levetid og er dette dermed en tikkende utgiftsbombe som vi må ta høyde for å bytte?

Hadde satt pris på svar fra deg! Mvh. Familien Eriksen.

Benny svarer:

Heisann. Da de første elbilene kom for noen år siden, var skepsisen for atbatteriene skulle bli ubrukelige etter kort tid stor. Slik er det jo gjerne med nye ting.

De første elbilene kom med fem års garanti på batteriene. Noe som igjen omtrent ble opplest og vedtatt som at batteriene hadde fem års levetid. Litt slik som vi var vant til fra mobiltelefoner, som er den "dingsen" flest av oss hadde mest lade-erfaring med. Ikke alltid like gode heller...

Når det gjelder elbil er dette er heldigvis helt feil. Her er det naturlig nok snakk om helt andre batterier og en annen teknologi.

Nissans egne erfaringer lover godt i så måte. Alt tyder nemlig på at batteriene varer langt ut over garantitiden. Dette er verdens mest solgte elbil og de har høstet rikelig med erfaringer siden bilene kom i 2011.

Les mer om brukte elbiler og priser her

Liten batteri-degradering

Mange av disse bilene har nå kjørt over 200.000 kilometer, blant annet som drosje, med hyppig lading. Uten at batterikapasiteten har falt noe særlig under 80 prosent. Det lover jo bra.

Et annet konkret eksempel er Tesla. Der viser undersøkelser at batterikapasiteten synker med rundt fem prosent av kapasiteten de første 80.000 kjørte kilometerne. Siden avtar degraderingen. Undersøkelser viser at de neste fem prosentene ikke forsvinner før etter ca. 250.000 kjørte kilometer.

Det lover godt for alle som er på utkikk etter brukt elbil. Det er ganske mange etter hvert. Alt tyder altså så langt på at batteriene vil vare bilen ut, uten at kapasiteten reduseres voldsomt.

Om det mot formodning skulle bli behov for å gjøre noe med batteriene, behøver man heldigvis ikke å bytte alle. De fleste batterier har løse cellepakker slik at man kan skifte ut den delen av batteriet som er ødelagt. Det holder kostnadene nede.

Om man skulle skiftet hele batteriet derimot, så hadde det vært kostbart, Vi snakker flere titusener av kroner da.

Les også: 2.000 nordmenn har bestilt denne elbil-nyheten – usett

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Snart får elbilene lyd når de kjøerer