Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SsangYong har alltid vært et nisjemerke i Norge, men i perioder har de også solgt ganske bra med biler. Oppskriften har vært enkle, men robuste biler – til gunstig pris.

Det koreanske merket har vært importert av Autonor AS siden 1994. Men nå er det klart for endringer her.

SsangYong Norge AS har nemlig blitt solgt fra Autonor til et selskap som eies av Nils Petter Gill, som også står bak importen av Subaru til Norge.

Dermed ligger det an til samarbeid mellom de to merkene her til lands.

Ingen dårlig match

I dag har SsangYong 25 forhandlere i Norge, i tillegg til noen servicepunkter. Her er det nok grunn til å forvente tettere integrering mot Subarus forhandlere framover.

– De to merkene er ikke noen dårlig match. Subaru har et ganske smalt modellutvalg. SsangYong er på sin side på vei opp, etter mange tunge år. De var i praksis konkurs rundt 2010, men er nå eid av et indisk gigantkonsern. De har vist vilje til å satse og investere i SsangYong, og flere nye modeller er på gang, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Rexton har solgt bra som varebil i Norge, nå gir den deg mye bruktbil for pengene. 
Rexton har solgt bra som varebil i Norge, nå gir den deg mye bruktbil for pengene. 

Lenge var det stille: Hvor ble det egentlig av SsangYong?

Gammeldagse motorer

– Men salget i Norge har ikke vært mye å skryte av de siste årene?

– Det er riktig og importøren har ikke hatt det lett. SsangYong har hatt få modeller, de har også hatt tildels gammeldags motorteknologi med høye utslipp, noe som igjen betyr mye avgift i Norge. Da blir det tungt å selge biler som i utgangspunktet har lav pris som sin viktigste styrke. Men også på dette området skjer det ting, som vil gjøre det enklere å selge bilene i Norge. SsangYong har også hatt et ganske bra grep på varebilmarkedet, særlig med Rexton som er en robust offroader med 4x4, forteller Benny.

Subaru markesfører og selger fem personbiler i det norske markedet nå. Utvalget spenner fra kompakte XV, til familie-SUVen Forester. Blant de fem er også nisje-sportsbilen BRZ.

Dette kan være råbillig SUV-kjøp

Svært tungsolgt

SsangYong har på sin side tre personbiler, pluss varebilen Rexton W. Prisene spenner fra 319.900 kroner for den kompakte crossoveren Tivoli, via 349.900 kroner for den større XLV – og til 814.900 kroner for den store flerbruksbilen Rodius. Sistnevnte kan nok trygt sies å være i kategorien "svært tungsolgt" i Norge.

– SsangYong ligger under Subaru i pris, og slik skal det også være. Det skal bli spennende å følge dette framover, ikke minst i forhold til hvilke nyheter SsangYong kommer med de neste årene, avslutter Broom-Benny.

– Prøvde de å få denne så stygg som mulig..?

SsangYong har markert seg med flere biler som absolutt ikke har sett ut som alle andre: Som denne, første generasjon av flerbruksbilen Rodius. 
SsangYong har markert seg med flere biler som absolutt ikke har sett ut som alle andre: Som denne, første generasjon av flerbruksbilen Rodius.