Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW Polo er en liten bil med stor suksess. Polo er forlengst en småbil,legende, etter å ha vært med oss i hele 43 år.

Det var derfor med stor spenning vi overvar avdukingen av den helt nye , og sjette generasjon Polo i Berlin nylig.

Men det er ikke nye VW Polo dette skal handle om. For utenfor inngangen der 2018-modellen ble høytidelig avduket, sto en liten, litt unnselig, men allikevel karismatisk bil. Vakkert restaurert og lakkert i Oceabic blau originallakk. (se bildet over)

Audi 50 - den minste Audien som noen gang er laget, den ble til VW Polo. 
Audi 50 - den minste Audien som noen gang er laget, den ble til VW Polo. 

Startet som Audi 50

Den bilen fikk oss til å stoppe opp og tenke litt tilbake på den spede starten. For suksessen VW Polo startet som et annet bilmerke. 30. august i 1974 ble nemlig Audi 50 lansert.

Audi 50 er den minste bilen som Audi noen gang har laget og det var den som ble til VW Polo noen måneder senere. De ble produsert parallelt fram til 1978. Siden den gang har Polo marsjert sin seiersgang i ensom majestet.

Volkswagen lanserte en rekke nye modeller i 1973 og 1974. Passat dukket først opp, etterfulgt av Scirocco og Golf. Og altså Audi 50/VW Polo kort tid etter.

Disse nye vannkjølte bilene var et være eller ikke være for VW den gangen. De slet med en håpløst gammel modellportefølje med hekkmotoriserte og luftavkjølte modeller.

Les også: Med denne nyheten skal VW yppe seg mot statusmerkene

Man kan si mye rart om 70-tallet, men farger var man i alle fall ikke redd for å bruke. 
Man kan si mye rart om 70-tallet, men farger var man i alle fall ikke redd for å bruke. 

Tette bånd mellom VW og Audi

Allerede den gangen var båndene til Audi tette. Kanskje enda tettere enn i dag. Audi 80 og VW Passat var i prinsipp samme bil. Audi 50 og VW Polo var samme bil. De tette båndene skal VW være glade for. For Audi hadde moderne vannavkjølte motorer og drivlinjer basert på forhjulsdrift som altså dukket opp i en mengde VW-modeller.

Men tilbake til Polo. Utviklingen begynte i 1971, med en gryende olje-krise på gang. Timingen var derfor god. Det var opplest og vedtatt at bilen skulle være liten, drivstoffgjerrig og ikke veie mer enn 700 kilo.

Designet var stramt, men stammer ikke fra noen av de italienske designhusene (slik som på VW Golf), dette var in-house og Ludwig Kraus og hans menn sto bak. Men ryktene sier at Macello Gandini og designhuset Bertone bidro med innspill underveis.

VW Golf GTI: Nå er "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil

Her er de fem første generasjonene av VW Polo. En helt ny er nettopp lansert. 
Her er de fem første generasjonene av VW Polo. En helt ny er nettopp lansert. 

Fortsatt viktig bil for VW

Uansett; daværende VW-sjef Rudolf Leiding likte det han så og bilen ble satt i produksjon. Resten av historien kjenner vi. VW har stadig fornyet og forfinet sin suksessrike småbil.

Mer enn 14 millioner Polo har blitt laget siden. Bare Golf selger bedre av de nåværende modellene. Så det er liten tvil og at dette ikke bare var – men fortsatt er – en svært viktig modell for VW.

Sjette generasjon har altså litt av hvert å leve opp til.

Les også: Dette er den helt nye VW Polo

Video: Slik er sjette generasjon VW Polo: