FREMTIDENS BIL? Den flyvende bilen egner seg like godt på bakken som i luften, hevder produsenten. REUTERS/Pascal Rossignol
FREMTIDENS BIL? Den flyvende bilen egner seg like godt på bakken som i luften, hevder produsenten. REUTERS/Pascal Rossignol
OPPVISNING: Et Dassault Rafale kampfly viser seg fram under åpningsdagen på Paris Air Show på Le Bourget-flyplassen 19. juni. REUTERS/Pascal Rossignol
OPPVISNING: Et Dassault Rafale kampfly viser seg fram under åpningsdagen på Paris Air Show på Le Bourget-flyplassen 19. juni. REUTERS/Pascal Rossignol
HEFTIG TAKEOFF: Airbus A350-1000 XWB med fullt pådrag under avgang fra Le Bourget. REUTERS/Pascal Rossignol
HEFTIG TAKEOFF: Airbus A350-1000 XWB med fullt pådrag under avgang fra Le Bourget. REUTERS/Pascal Rossignol
MILITÆRT NÆRVÆR: Airbus viser fram fraktmaskinen A400M. REUTERS/Pascal Rossignol
MILITÆRT NÆRVÆR: Airbus viser fram fraktmaskinen A400M. REUTERS/Pascal Rossignol
BLE FLØYET INN: Frankrikes president Emmanuel Macron ankommer flymessen i en Airbus A400M. AFP PHOTO / POOL / Michel Euler
BLE FLØYET INN: Frankrikes president Emmanuel Macron ankommer flymessen i en Airbus A400M. AFP PHOTO / POOL / Michel Euler
NYVINNING: En ekstra vingetipp, eller winglet, er en av nyhetene på Airbus A380plus. Den nye superjumboen skal ha plass til 80 flere passasjerer enn standardversjonen, har litt lengre rekkevidde og svir av litt mindre drivstoff. REUTERS/Pascal Rossignol
NYVINNING: En ekstra vingetipp, eller winglet, er en av nyhetene på Airbus A380plus. Den nye superjumboen skal ha plass til 80 flere passasjerer enn standardversjonen, har litt lengre rekkevidde og svir av litt mindre drivstoff. REUTERS/Pascal Rossignol
FALKEBLIKK: Brasilianske Embraer viser fram prototypen av passasjerflyet E195-E2. Dette er maskinen som skal få Widerøe inn i jetalderen i 2018. (AP Photo/Michel Euler)
FALKEBLIKK: Brasilianske Embraer viser fram prototypen av passasjerflyet E195-E2. Dette er maskinen som skal få Widerøe inn i jetalderen i 2018. (AP Photo/Michel Euler)
HELMAX: Boeing har også nyheter å by på. Her er 737 Max 9. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT
HELMAX: Boeing har også nyheter å by på. Her er 737 Max 9. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT
STØRRE DREAMLINER: Boeing har fløyet inn en testutgave av 787-10 Dreamliner til Paris. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT
STØRRE DREAMLINER: Boeing har fløyet inn en testutgave av 787-10 Dreamliner til Paris. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT
KOMMER TIL NORGE: Lockheed Martins F-35 viser seg fram i Paris. Dette er flyet som skal ta over etter F-16 i det norske luftforsvaret. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT
KOMMER TIL NORGE: Lockheed Martins F-35 viser seg fram i Paris. Dette er flyet som skal ta over etter F-16 i det norske luftforsvaret. AFP PHOTO / ERIC PIERMONT

Viste fram flyvende bil i Paris

Alle de store aktørene i bransjen er samlet i Paris til det som er årets happening i flybransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her presenterer Boeing, Airbus, Lockheed Martin og de andre gigantene sine nyheter. Slovakiske AeroMobils flyvende bil havner kanskje litt i skyggen av de store konsernene, men gründer og direktør Juraj Vaculik har klokkertro på prosjektet.

– Lanseringen av AeroMobil betyr at flyving som hverdagstransport snart vil bli en realitet, sa Vaculik da bilen ble avduket i april.

Den flyvende bilen har hybriddrift og vinger som kan slås ut. Den har en firesylindret boksermotor som gir 300 hestekrefter i flymodus. På veien drives bilen av to elektromotorer koblet til forhjulene.

Aeromobil skal kunne fly i opptil 10.000 fot, som er normal flyhøyde for flymaskiner uten trykkabin. Rekkevidden er rundt 700 kilometer.

Prisen er imidlertid ganske heftig. Ifølge magasinet Flying kommer bilen til å koste mellom 1,2 og 1,6 millioner dollar, eller mellom 10 millioner og 13,5 millioner kroner. Den flyvende bilen skal være leveringsklar i 2020.

  • Se bildeserie fra Paris Air Show øverst i saken.