Endelig skal verdens raskeste bil testes

Du kan kjøpe billett for å se på i oktober.

Når 135.000 hestekrefter jobber sammen, blir resultatet mer voldsomt enn noen annen bil på denne planeten.
Når 135.000 hestekrefter jobber sammen, blir resultatet mer voldsomt enn noen annen bil på denne planeten.

«Ting tar tid» er det noe som heter, og sjelden har det passet bedre enn til Bloodhound SSC.

Bilen skal bli den raskeste som noensinne har kjørt på denne planeten. Målet er intet mindre enn 1.000 miles per hour, eller 1.609 km/t.

Det er sånn cirka 450 meter i sekundet, noe som er raskere enn utgangshastigheten for kulene i mange typer pistoler.

Det er altså et ekstremt hårete mål det er snakk om, særlig siden den gjeldende fartsrekorden til lands er 1.227 km/t, den ble satt av Thrust SSC for 20 år siden.

Mange fra det samme teamet, inkludert piloten Andy Green ble med på den nye satsingen, som ble offentliggjort som Bloodhound SSC i oktober 2008.

Men prosjektet har tatt sin tid, og det er nå gått snart ni år siden offentliggjøringen. Bilen har blitt vist rundt omkring på ulike bilshow (som Goodwood Festival of Speed), med tanke på å tiltrekke sponsorer og investorer, samtidig som de har skapt blest rundt bilen.

Dette er den billigste Teslaen du kan kjøpe

Nå ser det imidlertid ut som tiden er kommet, for i en pressemelding som nylig ble sluppet var overskriften: Bloodhound is go!»

Teamet vil ta over Cornwall Airport Newquay i England fra oktober, og skal da starte en intens måned med testing av ulike komponenter og deler som styring, fjæring, bremser, datasystemer og motortesting.

Det selges billetter til tre datoer for publikum: 26, 28 og 30. oktober. Så hvis du ønsker å se det som skal bli verdens raskeste bil foreta testing på flyplassen, har du sjansen.

Bugatti Chiron blir sørgelig trege saker sammenlignet med Bloodhound SSC.
Bugatti Chiron blir sørgelig trege saker sammenlignet med Bloodhound SSC.

135.000 hestekrefter

Motoren er en EJ200 jetmotor fra et Eurofighter Typhoon jagerfly, og testingen vil først foregå statisk med bilen fastmontert, før man skal kjøre opp til rundt 200 mph (320 km/t) på Cornwalls 2,7 km lange rullebane.

Hvis alle testene går etter planen vil man ta bilen til en allerede laget rekordslette i Sør-Afrika, hvor man gradvis vil bygge opp hastighet, før det endelige rekordforsøket kan skje engang i 2018. Jetmotoren skal ta bilen opp til rundt 1040 km/t, før tre hybridraketter utviklet av det norske selskapet Nammo tar bilen til 1600 km/t.

Her bor de som ikke har betalt årsavgiften

Til sammen snakker vi rundt 135.000 hestekrefter, og som en kuriositet kan det nevnes at en kompressormatet Jaguar V8-motor driver drivstoffpumpen til rakettmotorene, og sørger for at 800 liter med konsentrert hydrogenperoksid blir matet til rakettene i løpet av 20 sekunder.

Baller av stål

Det hersker liten tvil om at dette er et av de mest ambisiøse og dristige mål noensinne i bilhistorien, og til og med i LSR-sammenheng (Land Speed Record) er Bloodhound SSC noe av det mest voldsomme verden har sett. Ikke minst fordi man planlegger å slå den allerede eksisterende rekorden med rundt 400 km/t.

Mange har stilt spørsmålstegn ved om det er mulig å slå en rekord med så mye, mens andre er bekymret for sikkerheten rundt det hele. Det er i hvert fall ingen tvil om at RAF-pilot Andy Green må ha Cojones av stål…

Det går mot et jubelår for norske bilselgere