Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi RS 6 er en ubestridt drømmebil for veldig mange. Dette handler om kombinasjonen av en relativt diskret stasjonsvogn – og ytelser som er i verdensklasse.

Helt siden bilen debuterte i 2002 har RS 6 ligget i front under kategorien «heftig stasjonsvogn». Nå har vi testet tredje generasjon, som faktisk har begynt å dra litt på årene.

Men her er det bare å slå fast med en gang: Denne bilen holder fremdeles stand, og vel så det. Vi snakker rett og slett galskap på fire hjul, selvfølgelig i positiv forstand.

Hvordan er den å kjøre?

Det er nesten litt magisk å fyre opp en sprell ny RS 6 for første gang. På innsiden er det nemlig lite som tyder på at bilen er en av verdens raskeste stasjonsvogner.

Testbilen er Performance-utgaven. Det betyr 605 hestekrefter og en toppfart på over 300 km/t. Da er det greit at bilen er utstyrt med Dynamic Ride Control og adaptivt understell.

I svart metallic og 21 toms felger ser den ekstra bøllete ut.
I svart metallic og 21 toms felger ser den ekstra bøllete ut.

I Comfort-mode er bilen overraskende komfortabel, nesten på linje med en standard A6. Forskjellen er naturligvis en hinsides motorkraft. Smeller du gasspedalen i bånn, får du en opplevelse som er verdt hver eneste krone. Ståpels og delvis hjertebank er også inkludert.

På veien imponerer RS 6. Ved aktiv kjøring gjennom svingete landeveier glemmer vi fort at bilen veier nesten to tonn. Det aktive og fintfølende understellet sørger for det. Med quattro firehjulstrekk plantes dessuten kreftene effektivt ned i bakken.

Vi kommer heller ikke unna å nevne lyden. Vanligvis er den aller heftigst ved kaldstart, men hos RS 6 blir den råere jo varmere beistet blir. Sportseksos er et must. Da får du kruttladninger mellom hvert eneste girskift og vanedannende gneldring ved pådrag. Krem for øregangen med andre ord!

Råere stasjonsvogn skal du lete lenge etter

"Jeg skal ta deg!" Denne fronten ser skikkelig sulten ut.
"Jeg skal ta deg!" Denne fronten ser skikkelig sulten ut.

Finest utenpå eller inni?

Ytelser tatt i betraktning fremstår RS 6 nokså diskret. Men nå er det jo akkurat det mange elsker ved bilen også.

Når det er sagt er det ingen tvil om at RS 6 skiller seg ut fra mengden. Store luftinntak, svulstige hjulbuer og to enorme enderør, som er ytterpunktene på en kraftig diffusor. Tøft!

Vi syns eksteriøret ser skikkelig bra ut. Her har Audi funnet en god oppskrift, som fremdeles fungerer i dag.

Innsiden avslører derimot en litt aldrende bilmodell. For eksempel tar CD-spilleren mye plass i midtkonsollen... (Tviler på at en RS 6-eier har hanskerommet proppet med Hits For Kids eller Best of Vikingarna).

Men frekke RS-detaljer og sportsseter veier opp. Igjen så er det kjøreopplevelsen og veien foran deg som skal være i fokus.

Vi liker helt klart eksteriøret best. Her er Audi blant de lekreste i klassen.

Hvordan er plassen?

Den er det lite å si på. I likhet med A6 er det nok av plass både foran og bak. Bagasjerommet tar 565 liter, det øker til 1.680 hvis du legger ned baksetene.

Testbilen har fått en god del ekstrautstyr, deriblant "Fartsgrensevisning." Det er slett ikke dumt å krysse av på listen... 
Testbilen har fått en god del ekstrautstyr, deriblant "Fartsgrensevisning." Det er slett ikke dumt å krysse av på listen... 

Med andre ord: RS 6 er en fullkommen familiebil. Så er det egentlig ganske sprøtt at stasjonsvognen gjør 0-100 km/t på under fire sekunder! At bilen er praktisk har også eks-alpinist og nå bilentusiast, Jon Olsson bevist opptil flere ganger.

Se mer av Olssons RS 6 her

Går den bra?

Selve juvelen i RS 6 finner vi naturligvis under panseret. Her har Audi plassert en råsterk V8-er på fire liter. Med to turboer genererer det fantastiske 560 hk, i Performance-utgaven har de skviset ut ytterligere 45 hester.

Lyden i RS 6 er akkurat som forventet: HELT VERST!
Lyden i RS 6 er akkurat som forventet: HELT VERST!

Vi kjører altså verstingen, og du milde Johannes, som Broom-Larssen ville sagt: Skyvet er så enormt at du risikerer skiveutglidning ved fullt pådrag. 0-100 km/t tar bare 3,7 sekunder, men akselerasjonen bare fortsetter. Helt opptil 305 km/t faktisk – for de som har mulighet til å teste det.

Når farten kommer så til de grader uanstrengt, blir resultatet at denne bilen rett og slett er livsfarlig for lappen.

Vi skulle gjerne opplevd mer av fartsmonsteret på bane, eller Autobahn for den del.

Audi blir nesten 500.000 kroner billigere

…og hva er konklusjonen?

Selv om dagens RS 6 har rukket å bli fem år, merkes det ikke nevneverdig på totalopplevelsen. Interiør og infotainment trekker noe ned, men kjøreegenskaper, motor og eksteriør kompenserer veldig godt.

Audi RS 6

  • Motor: 4-liter V8, bensin
  • Effekt: 605 hk / 700 Nm
  • 0-100 km/t: 3,7 sekunder
  • Toppfart: 305 km/t
  • Forbruk: 0,96 l/mil
  • Vekt: 1.950 kg
  • Bagasjerom: 565 liter
  • Pris: 1.553.500 kroner
  • Pris testbil: 1.696.970 kroner

Det er rett og slett få stasjonsvogner som holder følge med RS 6. Men det er ikke lenge til Mercedes-AMG E 63 S kommer til Norge. Den vil sørge for at Audien får tydelig motstand.

Samtidig er ikke bilene helt sammenlignbare ettersom Audi er på trappene med ny A6, og etter hvert også en ny generasjon RS 6.

Inntil da er dagens versjon mer enn hvass nok.

Her får du en herlig kombinasjon av tilstrekkelig komfort når du ønsker det, og en djevelsk sinnatagg i det sekund du byr opp bilen til dans.

Du skal ha rimelig dyr sportsbil for å kjøre fra denne. 
Du skal ha rimelig dyr sportsbil for å kjøre fra denne. 

Test Audi RS 3: Denne er akkurat så rampete som den ser ut