Her får du ny Tesla – til «halv pris »

Men noe må du gi avkall på. Les testen:

Nei, det trenger ikke være superdyrt å skaffe seg en ny Tesla. Det er denne bilen et bevis på.
Nei, det trenger ikke være superdyrt å skaffe seg en ny Tesla. Det er denne bilen et bevis på.

Billig blir liksom feil ord på en bil som har en startpris fra 597.000 kroner - før tilleggsutstyr.

Men sammenlignet med sine modellbrødre med smellfeit batteripakke, ditto elmotorer, firehjulsdrift, syv sitteplasser og en akselerasjon som får en Porsche 911 Turbo til å blekne, så passerer man fort 1,2 millioner kroner.

Da blir liksom de drøye 600.000, som vår testbil og innstegsmodellen – Tesla Model S 75 koster – nesten billig i forhold.

Du får helt ny Tesla Model S fra 597.000 kroner.  
Du får helt ny Tesla Model S fra 597.000 kroner.  

Hva har vi her?

75 er Teslas rimeligste modell. Den byr på en 75 kWh batteripakke og skal gi en teoretisk rekkevidde på 480 kilometer. I praksis betyr det rundt 380 kilometer i følge bilens egen elektronikk, som viser seg å stemme ganske godt.

Testbilen er heller ikke fullproppet med utstyr, men noe har den. Blant annet skinnseter til 23.700, panorama glasstak, vinterpakke til 8.700 og noe som kalles for premium oppgraderingspakke. Vipps – så spretter prisen opp fra 597.100 kroner til 688.500 kroner. Men fortsatt halv pris i forhold til versting-utgavene.

Tesla: Om to år kan du sove bak rattet

Rask, romslig og komfortabel er stikkord her. 
Rask, romslig og komfortabel er stikkord her. 

Hvordan er den å kjøre?

Fem meter med bil som veier 2.108 kilo gir gode, komfortable og stabile kjøreegenskaper, mer enn sylskarp kjøredynamikk. Styringen er lett og heller ikke den sylskarp. Bilen innbyr mer til å flytte deg og din bagasje trygt og komfortabelt , enn til lek og motor på svingete landeveier. Slik det ofte er med amerikanske biler. Så også med Tesla Model S, selv om den også går som ei kule...

Men det var dette med strøm og rekkevidde, da. På langtur legger man seg gjerne på en litt mer økonomisk kjørestil enn det man kanskje ellers ville gjort.

Selv med minste batteripakken, klarer denne glatt strekningen Oslo - Kristiansand, som er drøyt 320 kilometer, uten å måtte lades. Forutsatt at men kjører litt med innsiden av hodet, men absolutt uten å sinke trafikken eller la være å ta en forbikjøring eller tre.

Tesla imponerer også ved at strømforbruket ikke skyter til værs selv om man øker farten fra 80-90 til 110 kilometer i timen. Økningen i strømforbruk er marginal.

Et godt utbygd Super Charger-nettverk gir sikkerhet. Du putter på 100 nye kilometer på ca 30 min. Det er omtrent den tiden det tar å drikke en kaffe, slå lens og å spise en fersk rosinbolle.

På langtur kjører man nok på en litt mer bevisst måte, det er også interessant å følge med på strømforbruket underveis. 
På langtur kjører man nok på en litt mer bevisst måte, det er også interessant å følge med på strømforbruket underveis. 

Skal du på langtur legger du bare inn adressen. Bilen estimerer da tid, strømforbruk og anbefaler deg ladested og hvor lenge du bør lade. Dessuten hvor mye strøm du har når du kommer fram. Man behøver snart ikke tenke selv...

Men det er smart å legge inn en liten margin, opplevde vi. Ulykke, kø og omkjøring klarer selv ikke en Tesla å forutse riktig ennå...

Bilen kan også greit lades hjemme i garasjen. Da tar det noe lengre tid. En 16-ampers kurs trenger 15- 20-timer for å fylle batteriet helt opp. Prisen du betaler for den strømmen utgjør rundt 25 kroner – eller det samme som to liter diesel koster. Her får du en rekkevidde på ca. 300 kilometer for de pengene.

Derfor er Teslas SUV ulik alle andre

Setene er både fine og gode. Det å finne en god sittestilling er enkelt. 
Setene er både fine og gode. Det å finne en god sittestilling er enkelt. 

Hvordan er plassen?

Selv langbeinte på over 190 centimeter har helt grei plass i baksetet, til både knær og hode. Men når det er sagt, så byr ikke baksetet, som er 40/60 delbart, på all verdens sittekomfort for velvoksne. Man sitter med stumpen relativt lavt og seteputa er i korteste laget og byr ikke på noe særlig lårstøtte.

Forsetene derimot har vi bare god-ord å si om. Sidestøtten er fantastisk, justeringsmulighetene rause og man finner seg enkelt godt til rette.

Tesla Model S har hverken tradisjonelt hanskerom eller lommer i dørene. Den har derimot bra med oppbevaringsplass i midtkonsollen mellom setene og gode koppholdere.

Utsynet forover og til sidene er godt. Bakover er det noe verre. Brede C-stolper, flat bakrute og nakkestøttene til baksetet gir utfordringer i så måte. Men til gjengjeld byr Tesla på et unikt godt, stort og skarpt ryggekamera som vi bruker flittig.

Vi savner forresten også innimellom å sveipe over bakvindet med en vindusvisker. Visker bak finnes ikke, så det blir kun med ønsket.

Bagasjeplassen, som består at ett lite rom foran og et gigantisk bak, svelger unna hele 895 liter. Det er mye.

Slik kommer du lengre med elbilen:

Selv med minste batteripakke så går 0-100 km/t unna på kjappe 5,8 sekunder. 
Selv med minste batteripakke så går 0-100 km/t unna på kjappe 5,8 sekunder. 

Går den bra?

Jepp - det gjør den: Selv med minste batteripakke gjør den unne 0-100 km/t på bare 5,8 sekunder. Det er raskt. Samtidig har du maksimalt moment, i dette tilfellet 440 Nm, tilgjengelig helt fra bunnen av. Det gjør at du har krefter i overflod ved enhver anledning. forbikjøringer går som en lek, og bilen oppleves som svært rask. Toppfarten er 225 km/t.

Så selv med minste battripakke kjører denne fletta av det meste annet. Duger det ikke, så leveres som nevnt bilen med langt større batterier og kraftigere elmotorer. Har du behov for å ta deg fra 0-100 på under 3 sekunder, så kan Tesla løse det for deg.

Vår testbil har bakhjulsdrift, i motsetning til hva majoriteten av Tesla-kjøpere nå velger. På sommerføre merker man knapt forskjellen på om en slik bil trekker på to- eller fire hjul. På vinteren kan det jo være litt annerledes, men med drøye to tonn bil så har man uansett bra marktrykk og erfaringene fra de førte årene hvor alle Model S var med bakhjulsdrift, er nesten overraskende bra.

Tesla Model S P90D – denne tar pusten i fra deg:

75 er enkleste og billigste modell, men allikevel en fullverdig bil i Tesla-familien. 
75 er enkleste og billigste modell, men allikevel en fullverdig bil i Tesla-familien. 

Finest utenpå eller inni?

Innvendig er Tesla kanskje mer spesiell enn direkte lekker. Men den minimalistiske stilen med et minimum av knapper og brytere er også intuitiv. Det meste styres via den store skjermen, som er enkel i bruk. Kan du bruke en smart-telefon, så forstår du kjapt hvordan dette funker.

Man venner seg veldig fort til interiøret og de forskjellige funksjonene og når man kommer inn i en «vanlig» bil, så virker disse faktisk litt gammeldagse og lite intuitive.

Materialkvalitet og finish er ikke helt på Mercedes-nivå, men har blitt bedre siden starten. Det samme har setene. De er ikke bare gode, de er fine å se på også, selv om det siste strengt tatt er underordnet.

Design og utseende finnes det jo ikke noen fasit på. Vi liker hekken best, sett skrått bakfra. Da er bilen både tøff, lekker og elegant. Nå har Model S fått en facelift og «grillen» foran er borte / har blitt gjort om, og er mindre. Mange synes bilen er penere nå, selv er vi litt usikre på nettopp det.

Men alt i alt synes vi eksteriør-designet er finest, selv om interiøret og ikke minst funksjonene der også fortjener honnør. Vi sier uavgjort i kampen mellom utvendig og innvendig.

Brukt Tesla? Sjekk vår store kjøpeguide

... og hva er konklusjonen?

Det er liten tvil om at vår «halv pris-Tesla oppleves som en fullverdig bil. Det skulle da for så vidt bare mangle, med en prislapp på 688.500 kroner.

Tesla Model S 75:

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 320 hk /440 Nm
  • 0-100 km/t: 5,8 sekunder
  • Toppfart: 225 km/t
  • L-B-H: 4,97, 1,96, 1,44 meter
  • Bagasjerom: 895 liter
  • Vekt: 2.108 kg.
  • Pris fra: 597.000 kr.
  • Pris testbil: 688.000 kr.

Den mangler riktignok bitte litt utstyr, firehjulsdrift og litt på maksimal rekkevidde, men den går som ei kule, selv om det finnes enda raskere alternativer.

Dette oppleves definitivt som et fullverdig medlem av en etter hvert svært eksklusiv Tesla-familie her i Norge. Den har det du må ha, den har en høyst anstendig rekkevidde og ytelserne er det lite å si noe på.

Klarer du deg med bakhjulsdrift, så kan du faktisk få denne splitter ny, til samme pris som en brukt av de aller heftigste.

Vi mener bilen er både et morsomt og fornuftig elbil-kjøp.

Les også: Dette mener Tesla-eierne selv om sine biler

Video: Tesla oppdager ulykken før den skjer.