Endelig skulle de 150 britiske passasjerene komme om bord i flyet, etter at hjemreisen fra Malaga til Bristol var blitt utsatt i 40 timer på grunn av tekniske problemer.

Etter å ha gått ombord, måtte de vente ytterligere én time før flykapteinen kom ut i kabinen og sa at det var 50 prosent stor sjanse for at den ene av flymotorene kom til å streike.

The Independent skriver at kapteinen deretter ba om en håndsopprekning om hvorvidt flyet skulle ta av eller ei.

– På dette tidspunktet var det nærmest mytteri om bord. Det var mye roping og mennesker som gråt mens de krevde å komme av flyet. Det var tolv personer som ønsket å bli. Resten av oss ville ut, sier passasjer Terri Hill til lokalavisa Plymouth Herald.

Også Jemma Hooper, hennes ektemann Nathan og deres fire barn var om bord. De er rystet over opplevelsen.

– Dette er helt fryktelig. De setter folk inn i et ødelagt fly for å få det til å se ut som de prøvde, sier hun.

Bad om håndsopprekning

En mann, som ønsker å være anonym, sier til nettsiden at kapteinen innrømmet at han aldri hadde hørt om, eller selv har sagt, noe lignende iløpet av sin 37 år lange karrière.

– Han gav oss valgmuligheten, og spurte oss hva vi ville gjøre, og bad om en håndsopprekning. Det var både eldre og barn om bord, sier mannen.

Og:

– Det var jenter som hyperventilerte, og mange fikk panikk. Det verste var at det gikk enda én time før vi faktisk fikk gå av flyet.

Han forteller at han selv ble så uvel av tanken på hva som kunne skje i lufta, at han kastet opp.

– Det var noen som ville prøve det. De ville komme seg hjem. Men de fleste ville ikke dette, sier han.

– Passasjerene er førsteprioritet

Flyet tok aldri av. Etter to timer ble alle sluppet ut av flyet, og senere samme dag ble de flydd hjem i et annet fly.

EasyJey beklager det inntrufne, og skriver dette i en mail til nettstedet:

En talsperson for easyJet skriver i en mail til Plymouth Herald at de beklager det som skjedde i helgen:

«Vårt tekniske team jobbet hardt for å få passasjerene til å komme frem til reisemålet så raskt som mulig, opprinnelig planlagt for avgang 10. juni. Dessverre hadde det oppstått et annet teknisk problem, og det ble besluttet å erstatte flyet med et annet fra London Gatwick. Flyet tok av fra Malaga den 10. juni».

De skriver at alle easyJets fly overholder alle krav, og beklager igjen.

«easyJet-passasjerers trygghet og velvære er vår førsteprioritet. Vi beklager oppriktig og takker våre passasjerer for deres tålmodighet».