I år skal vi spise 40 millioner bensinstasjon-boller

Dette tok av for alvor i 2006.

Det er liten tvil om hva nordmenn liker best som turmat på norske bensinstasjoner: Boller! I år forventes det å selge rundt 40 millioner hveteboller på de fire største bensinstasjonene i Norge. 
Det er liten tvil om hva nordmenn liker best som turmat på norske bensinstasjoner: Boller! I år forventes det å selge rundt 40 millioner hveteboller på de fire største bensinstasjonene i Norge. 

I dag er det ingen som reagerer på at det ligger ferske boller i alle mulige varianter på omtrent hver eneste bensinstasjon. Det kan være vanlige hveteboller – eller de kan være "krydret" med rosiner, Daim-kuler, sjokolade eller noe annet.

I tillegg byr mange på kanelboller, skolebrød og andre varianter over samme tema.

Bensinstasjonen er nesten som å komme inn i et bakeri!

Om vi går ti år tilbake i tid, var det ikke mange som tenkte på boller da de stoppet for å fylle drivstoff. Før påsken 2006 skjedde det imidlertid noe ...

Brooms bilekspert: – Dette er den beste bensinstasjonkaffen

Påsken 2006

– Salget eksploderte helt da vi lanserte sjokoladeboller. Det var ment som en limited edition-bolle i forbindelse med påsken det året. Men den traff bredt og "alle" kjøpte sjokoladeboller, forteller Jeanette Amara, seniorkategorisjef for mat og kasse i Cirkle K.

Den gangen het bensinstasjonene hennes Statoil, og ikke Cirkle K.

– I utlandet klør man seg i hodet over utviklingen. Det finnes boller på bensinstasjoner i andre land også, men det er ikke på samme måte som her hjemme, forteller hun.

Alle de store bensinstasjonkjedene i Norge byr på ferske boller.
Alle de store bensinstasjonkjedene i Norge byr på ferske boller.

Ferske boller

– I tillegg til at vi lanserte sjokoladebollene, var det viktig at vi stekte bollene på selve bensinstasjonen, slik at kunden fikk helt ferske produkter. På den måten blir det jo omtrent som hjemmebakte boller, sier Amara.

Cirkle K får sin deigemner fra Lantmannen Unibake, og så blir de tinet, hevet og stekt på bensinstasjonene.

At det er populært er det i alle fall ingen tvil om. Målet for 2017 er å selge smått utrolige 20.000.000 boller på Cirkle K-stasjonene.

Denne dingsen varmer opp kaffen din – i bilen

Espa-boller

Shell, som eies av ST1, er også store på boller. Hæge Vagle, markedssjef for mat og kasse hos ST1 Norge, forteller at de legger mye arbeid i bollesalget.

– Vi har noen små hemmeligheter for å gjøre bollene våre best mulig. Vi er opptatt av å rett og slett ha et bakeri på våre bensinstasjoner. Det lages ferske boller hele dagen, forteller hun.

Kongen av bensinstasjon-boller er på mange måter Shell på Espa, langs E6 i Hedmark. Denne stasjonen alene selger rundt 1,5 millioner boller i året.

– De setter standarden. Men vi har ambisjoner om å selge knapt 10.000 boller på de andre stasjonene våre også, forteller Vagle.

Mer enn boller

I tillegg til ulike former for hveteboller, lages det også kanelboller og skolebrød på Shell-stasjonene.

– Vi tar på alt selv, vi får deigemnet levert fra Lantmannen Unibake. Alle våre produkter settes til heving et døgn i forkant, og vi tar selv på sukker, melis og kanel. Vi har også lansert vårt eget skolebrød, med ekstra vaniljesving, forteller hun.

Det finnes en rekke ulike varianter av bakevarer på bensinstasjonene. Sjokoladebollene er de mest populære.
Det finnes en rekke ulike varianter av bakevarer på bensinstasjonene. Sjokoladebollene er de mest populære.

Derfor bør mange fortsatt velge dieselbil

Fersk i maks seks timer

Esso/Deli de Luca bruker også Lantmannen Unibake sine deigemner. De leveres frosne fra grossist, og tines, heves og stekes i ovner på stasjonene.

– Bollene eksponeres i disklinjen eller i ferdigpakkede bolleposer. Det skal stekes boller jevnlig gjennom hele dagen for å sikre ferskt bakeverk til enhver tid. Bollene selges ikke når det er mer enn seks timer siden de ble stekt, forteller driftsdirektør hos Tiger AS/Deli de Luca, Inge Sleire.

Bollene på Esso-stasjonene pensles med ekte egg for økt smaksopplevelse.

– Vi tar mål av oss å ha de beste bollene langs veien, påpeker Sleire.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Mange millioner

YX har også ferske boller. De får sine deigemner fra Baxt, og i likhet med konkurrentene, tines, heves og stekes bollene ute hos de ulike stasjonene.

Deres ambisjon er å selge rundt 3 millioner boller i år.

Om vi slår sammen de fire store bensinstasjonekjedene, ender vi på i underkant av 40 millioner boller i 2017.

Hvilke bolle er din favoritt? Bruk kommentarfeltet under:

Bensin eller diesel – det er det store spørsmålet