Saab har mange fine og morsomme biler på samvittigheten. Og noen rare...
Saab har mange fine og morsomme biler på samvittigheten. Og noen rare...

I sommer skulle de ha fylt 70 år

Bare minnene er tilbake fra et av tidenes særeste bilmerker.

Det er nå ganske nøyaktig 70 år siden Saab hadde invitert noen nøye utvalgte gjester til å overvære avdukningen av det som skulle redde selskapet etter at andre verdenskrig var over og det var stor overkapasitet på flyfabrikken. Nemlig den første Saab-bilen.

Begivenheten fant sted sommeren 1947. To unge kvinner trekker teppet av en liten, litt rar bilmodell som har omtrent samme silhuett som en flyvinge. Saab 92. Den aller første. En enkel bilmodell med totaktsmotor, forhjulsdrift – som var svært uvanlig den gang – og som ikke hadde bagasjelokk til å åpne.

Den aller første Saab-bilen avdukes for spesielt innbudte tilbake i 1947. 
Den aller første Saab-bilen avdukes for spesielt innbudte tilbake i 1947. 

En god start

Det skulle allikevel gå to år før bilen kom i ordinær handel.

Saab 92 ble videre utviklet til 93. I1959 lanserte man en stasjonsvogn 95, med bare tre dører, men mulighet for syv sitteplasser.

Saab 93 ble etter hvert til Saab 96, fortsatt med to-taktsmotor og frihjul. Bilene ble mer og mer populære. Ikke minst takket være gode resultater i rally, først og fremst med legenden og "Mr. Saab", selv; Erik Carlsson "på taket" bak rattet. En stor mann i en liten bil som hentet hjem mange seiere for den knøttlille bilfabrikken og gjorde merket kjent over store deler av verden med blant annet oppsiktsvekkende seire i selveste Rally Monte-Carlo.

I 1968 ble den siste Saaben med totaktsmotor laget. Motoren ble oppfattet som gammeldags og salget sviktet. Saab ble tvunget til å utstyre bilene sine med en mer moderne firetaktsmotor. Valget falt etter mye om og men på Fords V4-motorer. Med den motoren mellom forskjermene levde modellen videre til 1978.

Saab fikk raskt fotfeste og ble en populær bil i både Norge og Danmark, i tillegg til Sverige.
Saab fikk raskt fotfeste og ble en populær bil i både Norge og Danmark, i tillegg til Sverige.

Turbo ble et kjennemerke

Det virkelig store løftet for Saab kom med lanseringen av modellen 99 som var den første store og moderne bilen fra fabrikken. Selvfølgelig også en konkurrent til landsbroder Volvo som nettopp hadde lansert sin 140-serie.

I 1969 ble Saab en del av Saab-Scania, og Saabs personbildivisjon og Scanias lastebildivisjon etablerte nære forbindelser.

I løpet av 1970-årene stagnerte bilproduksjonen på grunn av dårlig lønnsomhet og få nye modeller. Det handlet først og fremst om videreutvikling av det man allerede hadde.

Men i 1977 viste Saab en nyhet som skulle bli viktig og betydningsfull for bilmerket de neste årene. Nemlig Saab 99 Turbo. Saab var ikke først med turbo. Både BMW 2002 og Porsche var tidligere ute. Saab hadde jobbet med turbo lenge, men slet med overoppheting og varmgang inntil Saabs Bengt Gadefelt og Per Gillbrand oppfant waste gate-ventilen som ledet avgassene forbi turboen ved ett visst trykk.

Det gjorde at Saab kunne satse bredt på en vanlig familiebil med turbomotor. Noe som i mange år ble et varemerke for Saab

Bruktbilguide: Saab 900 cabriolet er en klassiker

Saab har - med rette - vært stolte av fly-tradisjonene sine. Her poserer alle tre generasjoner av sportsbilen Saab Sonett foran et Saab-fly.
Saab har - med rette - vært stolte av fly-tradisjonene sine. Her poserer alle tre generasjoner av sportsbilen Saab Sonett foran et Saab-fly.

Nærmet seg BMW og Audi med 9000

I 1979 ble Saab 99 erstattet av Saab 900, en større bil og som med introduksjonen av turbomotorer ga selskapet et tiltrengt salgsløft på begynnelsen av 1980-tallet.

Saab 9000 ble lansert i 1984, og Saab nærmet seg med denne modellen premiumbiler som Audi og BMW.

Saab 900 som cabriolet var et lykketreff for Saab. Modellen solgte svært godt i det viktige USA-markedet og ga tiltrengte mynter i et slunkent pengeskrin. Mot slutten av 1980-tallet ble imidlertid økonomien igjen svakere, og etter blant annet samtaler med japanske Mazda om samarbeid, besluttet Saab-Scania i 1990 å selge personbildivisjonen til GM, denne hadde navnet Saab Automobile.

Les vår test av den aller siste Saaben her:

Saab 900 var en av modellene som virkelig satte Saab på turbo-kartet. 
Saab 900 var en av modellene som virkelig satte Saab på turbo-kartet. 

Turbulente tider

I disse årene svingte Saab-produksjonen mellom 80.000 og 120.000 enheter årlig. 18. desember 2009 meldte GM at Saab Automobile skulle legges ned. Avgjørelsen om å legge ned Saabs virksomheter ble tatt etter at samtalene med nederlandske Spyker Cars om et salg av Saab brøt sammen.

Kun få dager etter kom det et nytt bud fra Spyker, og 26. januar 2010 ble det annonsert at de likevel skal kjøpe Saab for 350 millioner euro, eller ca. 2,9 milliarder norske kroner.

Så følger en turbulent og vanskelig tid for Saab med mye usikkerhet som igjen fører til sviktende salg og lite penger til utvikling.

Broom besøkte Saab-fabrikken, les mer om det her:

9000 var modellen som løftet Saab ytterligere noen hakk nærmere luksusbil-markedet. 
9000 var modellen som løftet Saab ytterligere noen hakk nærmere luksusbil-markedet. 

Kommer aldri til å gjenoppstå

Man får akkurat lansert den helt nye Saab 9-5 før Saab den 19. desember 2011 slår seg selv konkurs. En æra i svensk bilindustri er med det over. Kun minnene om en morsom, annerledes og særegen bil er tilbake.

I juni 2012 ble Saab-restene solgt fra konkursboet til National Electric Vehicle Sweden, NEVS. De jobber nå med å selge det som egentlig er en gammel Saab 9-3 med elmotorer produsert i Kina.

Men Saab som bilmerke vil nok aldri gjenoppstå. Vi må nøye oss med minnene og litt mimring, samtidig som vi gratulerer en 70-åring som ikke lenger er blant oss.

Les også: Slik tenker NEVS å holde liv i det som var Saab.

Video: Dette er redningsbilen Saab 9-5 Sportcombi som de aldri rakk å lansere: