NOAS generalsekretær ber Aghdas om unnskyldning: – Hjelper ikke meg noe nå

Aghdas Mousavi sendte en e-post til generalsekretær i NOAS, Ann-Magrit Austenå, 25. januar i år. Først nå har hun fått svar.
Aghdas Mousavi sendte en e-post til generalsekretær i NOAS, Ann-Magrit Austenå, 25. januar i år. Først nå har hun fått svar. Foto: Martin Habbestad / TV 2
I dag fikk Aghdas Mousavi (19) svar på brevet hun sendte til NOAS generalsekretær Ann-Magrit Austenå 25. januar i år.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har stormet rundt NOAS etter at Aghdas stod fram og fortalte at den ideelle organisasjonen to ganger avslo å støtte familien Mousavi, som bidro til at Noas dro inn over fire millioner kroner i en kampanje før jul i fjor.

Familien fikk ikke noe igjen for at NOAS brukte tvangsutsendelsen av Aghdas sju år gamle lillebror Masoud som symbol på innvandringsminister Sylvi Listhaugs strenge asylpolitikk.

– Heller tvert i mot. De fikk masse oppmerksomhet i mediene, som var belastende for familien. I tillegg har pengeinnsamlingen de drev med til sin sak, muligens lidd av at folk misforstod, og trodde at penger som gikk til Noas gikk til dem, noe det ikke gjorde i det hele tatt, fastslo familiens advokat Sigrid Broch overfor TV 2.

Aghdas sendte en personlig henvendelse til generalsekretær Ann-Magrit Austenå 25. januar i år, der hun ga uttrykk for at NOAS kampanje gikk på bekostning av familiens innsamlingskampanje til ankesak, for å få Aghdas lillebrødre tilbake til Norge.

Hun ba innstendig Austenå om å revurdere avslagene på familiens bønn om hjelp:

«Krysser fingre og håper på det beste svaret fra deg!» skrev Aghdas.

Som TV 2 fortalte tirsdag, forventet Aghdas at hun i det minste fikk et svar:

– Jeg synes vi fortjente et svar fra generalsekretæren i Noas, eller noen andre i NOAS. Etter at de fikk så mye penger, synes jeg de burde se annerledes på det.

Beklagelse

Da TV 2 tidligere spurte Austenå om hvorfor hun ikke hadde svart Aghdas, kunne hun ikke huske at hun hadde fått noen epost fra 19-åringen.

– Jeg får epost fra veldig mange, og som regel videresender jeg det til den som er ansvarlig i den aktuelle saken, svarte Austenå.

Men i dag svarte hun i en personlig i en epost til Aghdas, der hun åpner med å beklage:

«Først: Unnskyld at jeg ikke svarte deg direkte på eposten jeg fikk fra deg 25. januar. Jeg svarte din onkel Seyed to dager senere, men skulle også ha sendt deg et svar direkte. Jeg er lei for at jeg ikke gjorde det».

– Det gjør ikke noe til eller fra – jeg synes ikke det hjelper meg noe nå. Den perioden jeg virkelig trengte en støtte og et svar, hørte jeg ikke noe, sier Aghdas.

Hun stod midt oppi tentamener, familien hadde ikke penger til å betale 98.000 kroner i saksomkostninger etter å ha tapt i tingretten, og Aghdas droppet flere fag for å jobbe på bensinstasjon og tjene penger til ankesak for familien.

– Alt var veldig usikkert og vanskelig, sier Aghdas.

I brevet til Noas generalsekretær 25. januar skriver hun at familien stadig får spørsmål om hvorfor NOAS ikke vil hjelpe dem etter at de ble brukt i kampanjen, og fortsetter:

«Vi får også meldinger om at de har jo allerede sendt penger til Noas så hvorfor har vi opprettet vår egen konto».

– Urettferdig

I epost-svaret torsdag gjentar Austenå at NOAS av prinsipp ikke vil betale saksomkostningene for behandlingen i tingretten, og heller ikke vil gi juridisk bistand til ankesak.

– Jeg er lei for at NOAS ikke kan hjelpe deg økonomisk med advokatkostnadene eller ta ankesaken gjennom domstolsprosjektet, skriver Austenå, og viser til avslaget fra referansegruppen som bestemmer hvilke asylsaker som skal få fri rettshjelp.

Aghdas står fast på at familien burde fått noe igjen for å ha blitt brukt i NOAS innsamlingskampanje.

– Jeg synes det hadde vært rettferdig. At vi ble brukt i kampanjen NOAS fikk inn mye penger på, gjør en forskjell, sier hun.

Uenighet om rettshjelp

Generalsekretær Ann-Magrit Austenå ønsker ikke å kommentere brevet, der hun skriver:

«NOAS forstår den svært vanskelige saken du og familien din har havnet i. Men NOAS har forsøkt å bistå dere, så langt vi har kunnet».

I en pressemelding tirsdag hevdet NOAS at det er uriktig at familien ikke har fått rettshjelp. I dag presiserer Austenå at hun med rettshjelp ikke mener hjelp til å føre saker for retten. Hun viser til NOAS definisjon av rettshjelp, som omfatter alt fra generell informasjon, til veiledning og søknader til UNE om utsatt iverksettelse eller omgjøring. I enkelte tilfeller blir det også vurdert om NOAS kan bidra til at saken prøves for retten.

– NOAS har bistått familien gjennom en lengre periode og samarbeidet med familiens advokat for å forsøke å stanse tvangsretur, heter det i pressemeldingen.

Familiens advokat Sigrid Broch ser det ikke slik. Hun viser til at Noas aldri sendte noen omgjøringsbegjæring til UNE for å forhindre tvangsretur av familien, slik de hadde lovet,og at Noas ikke tilbød familien juridisk bistand til rettssak.

– I den grad de fikk rettshjelp, begrenser den seg til at de bidro til at jeg fikk sendt en stevning da familien satt på Trandum, men da var det for sent å stoppe tvangsutsendelsen, framholder advokaten.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook