Spurtrival ut mot Kristoffs lag: – Noen vil gjøre så lite jobb som mulig

Men Johan Kaggestad skjønner lite av kritikken. – Démare var nok sur på eget lag også, sier TV 2s ekspertkommentator.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

FDJs Arnaude Démare er misfornøyd med jobben som ble lagt ned på den tredje etappen i Criérium du Dauphiné.

Kaggestad ikke enig med Démare
Franskmannen vant spurten i hovedfeltet etter at Koen Bouwman triumferte over bruddkollegene, og nå tar Démare for seg laget til Alexander Kristoff.

– Katusha ventet lenge før de la seg i front. Dimension Data også. Noen av lagene har kommet hit for spurtene. Jeg tenker på Katusha hvor alt er lagt opp rundt Kristoff. De har åtte ryttere til spurtene, sier Démare til Cyclingnews.

25-åringen irriterer seg nok ekstra over at bruddet aldri ble hentet inn, fordi han er i storform. Seieren på den andre etappen i rittet var fullstendig overlegen og tirsdagens blemme fra spurtlagene frarøvet ham muligheten til å ta sin andre.

– Noen vil gjøre så lite jobb som mulig for å ha flere ryttere til å kjøre opptrekk i spurtene. På søndagens etappe kan du skjønne at bruddet gikk inn ut fra etappeprofilen. I dag var det ikke normalt, sier Démare.

Se innspurten på tirsdagens etappe i videovinduet øverst på siden!

Hos TV 2s ekspertkommentator møter imidlertid Démare lite forståelse.

– Jeg er ikke enig med Démare i at Katusha ikke kjørte nok. De kjørte like mye som FDJ tidligere på etappen. De satt fram Machado, men de burde hatt flere mann til å kjøre i den siste bakken. Da tok hovedfeltet inn kun ett sekund på bruddet. De undervurderte bruddet kraftig, sier Johan Kaggestad.

– Det er litt krise for FDJ som har et lag kun for de flate etappene. Démare var nok sur på eget lag også. De graver sin egen grav når de undervuderer bruddet som dette.

– Lagene har ulike strategier
I Katusha-leiren tar man kritikken med knusende ro. Sportsdirektør José Azevedo mener at hans mannskap satte seg frem etter de to 4. kategoristigningene på etappen. På de siste 15 kilometerne hadde Katusha fire ryttere i front, kontrer Azevedo. Han forventet samtidig at de andre lagene skulle bidra mer.

– Lagene har ulike strategier, men vi må også ta i betraktning at de seks rytterne syklet fortere enn forventet. Jeg vil ikke legge skylden på andre – lagene har ulike strategier. Jeg mener at vi gjorde vår del av jobben. Vi viste at vi hadde intensjoner og prøvde å vinne etappen med Alex. Det viste seg ikke å være mulig til slutt, sier Azevedo.

Cofidis jobber for Nacer Bouhanni i spurtene, men unnskylder seg med at den franske spurteren ikke er i form som en grunn til at de ikke bidro mer underveis på etappen.

– Vi kunne satt en rytter i front, men med Nacer er vi for øyeblikket ikke sikre på om vi kan kjempe. Han er på vei tilbake (fra ryggskade), han mangler en skadet Christophe Laporte og i går vant Démare med en sykkellengde, sier sportsdirektør Didier Rous.

Stor-togene mangler
Både Marcel Kittel og André Greipel har valgt å lade opp til Tour de France med andre ritt enn Criérium du Dauphiné. De to tyskerne pleier å ha et bunnsolide lag rundt seg som ofte gjør grovjobben med å hente inn farlige brudd. Kaggestad er ikke sikker på om Kristoff har sterke nok lagkamerater rundt seg til å takle situasjoner som den på tirsdagens etappe i Frankrike.

– Det er jo et spørsmål om de Katusha har med er sterke nok. I går burde de alliert seg og kjørt lagtempo – da hadde de kjørt inn bruddet, sier Kaggestad, men påpeker samtidig:

– Katusha har mer på lager, men dette er en vekker. Hadde dette vært Tour de France, hadde nok Tony Martin satt seg frem og kjørt. Han ble nok spart til onsdagens tempo, sier Kaggestad.

– Må Kristoff belage seg på å snylte på andre lag i Tour de France?

– Det kommer han til å gjøre når Quick-Step og Lotto-Soudal kjører tog for Kittel og Greipel. Dersom det går farlige brudd, er det mer kjørestyrke i Touren med de lagene. De vil kjøre som gale, sier Kaggestad.

I fjorårets Tour de France trøblet Katusha ved flere anledninger i opptrekket til Kristoff. Trener Stein Ørn har tidligere uttalt at det viktigste for Kristoff er å få hjelp av laget inn mot den siste kilometeren. Da kan han gjøre sin greie på slutten.

– Det ble en del situasjoner hvor Alex tapte spurter fordi det ikke fungerte bra nok selv om han hadde masse folk rundt seg. Han trenger kanskje ikke hjelp på de siste 800 meterne, men inn mot den siste kilometeren, sier Ørn.