BMW har svært gode salgstall på sin elektriske i3. Den går unna som varmt hvetebrød om dagen, og er per mai måned Norges nest mest solgte bil. Illustrasjonsfoto
BMW har svært gode salgstall på sin elektriske i3. Den går unna som varmt hvetebrød om dagen, og er per mai måned Norges nest mest solgte bil. Illustrasjonsfoto

Nå er dette Norges nest mest solgte bil

Har økt salget med over 120 prosent!

Nybilsalget i Norge går så det suser. I mai ble det registrert 14.175 nye personbiler, dette er 1.311 flere (+10,2 prosent) enn i mai 2016.

Vi må faktisk helt tilbake til juni 1986 for å finne en måned med høyere registreringstall (16.064 registrerte personbiler), enn årets maitall.

Sammenlignet med gjennomsnittet for mai måned de 10 foregående årene, er årets maitall 23,9 prosent høyere (+2.734 biler).

Hittil i år er det registrert 63.755 nye personbiler, det er 313 færre (-0,5 prosent) enn i samme periode i 2016.

I fjor merket man virkelig at dieselsalget stupte

BMW i siget

En skulle kanskje tro at BMW i3, som tross alt har vært med oss i noen år, etterhvert skulle bukke litt under for konkurransen fra nyere elbiler.

Men det er ingen tvil om at den siste oppdateringen, der rekkevidden ble økt til 300 km, har gitt den fornyet liv.

Faktisk er det nå landets nest mest solgte bil. I mai ble det registrert 410 slike biler i Norge. Totalt for året ligger vi nå smått utrolige 121,4 prosent foran samme periode i fjor.

Ingen klarer å vippe bestselgeren VW Golf av tronen. Men BMW kan juble for fortsatt godt salg av sin elbil i3.
Ingen klarer å vippe bestselgeren VW Golf av tronen. Men BMW kan juble for fortsatt godt salg av sin elbil i3.

Svært mange

Mens Opel har leveringsutfordringer, og nye e-Golf bare akkurat har kommet på markedet, har i3-selgerne hatt rene klondyke-tilværelsen blant elbilkjøpende nordmenn.

Det spesielle designet gjør det lett å kjenne igjen BMW i3 på veien.
Det spesielle designet gjør det lett å kjenne igjen BMW i3 på veien.

Hittil i år er det registrert 2.349 eksemplarer av i3.

Kun èn modell står høyere på registreringsstatistikken – og det er VW Golf.

Over halvparten vil ikke kjøpe bensin eller diesel igjen

Fornyet

Mens i3 stor sett selges i bare èn variant, nemlig helektrisk, er Golf tilgjengelig med både diesel-, bensin-, elektrisk- og hybrid motor. Den kan også leveres i en rekke ulike karosserivarianter.

Slik sett er det kanskje ikke så rart at den fortsatt troner øverst. Godt hjulpet av en facelift er den også.

I tillegg til mer utstyr og noen kosmetiske justeringer, kan den fornyede elektriske Golfen nå kjøre opptil 300 km. Akkurat slik som BMW i3.

Millionbil på Topp 20

Skal vi holde oss til modellstatistikken, er det også verdt å merke seg at Teslas SUV, Model X, er inne på Topp 20-lista. Det er slett ikke verst, for en bil som fort koster rundt millionen.

Nesten 200 slike ble registrert i mai måned, og det bidrar til at totalen for de fem første månedene nærmer seg 1.000 biler.

Tesla er for øvrig i kampanje-modus for tiden, og tilbyr nå 0,25 prosent rente på sine nybiler.

Frustrert bileier: – Jeg er sjokkert over forbruket

Topp 5-lista basert på statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Topp 5-lista basert på statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.

VW, Toyota og BMW

Toyota, som ikke har noen rene elbiler i sortimentet sitt, er likevel Norges neste mest solgte merke. Det er registrert 7.789 Toyota per mai i år. Her er det blant annet folke-SUVen Rav4, som i stor grad leveres som hybrid, som drar lasset.

Likevel er et et stykke opp til VW – som kan vise til 9.237 nyregistreringer i samme periode.

BMW på sin side biter seg fast i toppen av salgsstatistikken, de også. Det tyske premiummerket ligger som nummer tre. 5.853 nye eiere har fått en BMW innen mai.

– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt

Diesel fortsetter å synke

Forøvrig er det ingen tvil om at flere styrer unna dieselmotor når det kommer til nybil. Andelen er nå nede i 27,2 prosent, en betydelig nedgang fra 30,5 prosent i samme måned i fjor.

Trekker vi fra dieselhybrider hadde 26,3 prosent av de nyregistrerte personbilene i mai dieselmotor, mens andelen i 2016 var 30,1 prosent.

57,4 prosent av de nye personbilene registrert i mai hadde bensinmotor. Trekker vi fra de med bensinhybriddrift er bensinmotorandelen 28,9 prosent. I 2016 var andelen for alle personbiler med bensinmotor 58,4 prosent og 32,0 når de med bensin hybriddrift ikke tas med.

Dette kan redusere utslippene med 70 prosent!