Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kanskje aller herligste aspektet med den fantastiske utstillingen Concorso D’Eleganza Villa D’Este, er at man stadig oppdager biler man aldri har sett før. En fantastisk bil i så måte er denne 1962 Ghia L 6.4 som dukket opp på årets utstilling.

Ghia L 6.4 var den kanskje ultimate luksusbilen på tidlig 60-tall, og var etterfølgeren til Dual-Ghia som var «Car of the stars» på femtitallet. 117 biler ble laget av den elegante Dual-Ghia før produksjonen var over.

Men selv om sjefen Eugene Casaroll hadde fått nok, ville hans nestkommanderende Paul Farago fortsette eventyret. Sammen med Ghia (og finpusset på av Virgil Exner) tegnet han en helt ny bil, og den ble enda sjeldnere enn Dual-Ghia.

Kun 26 biler av den nye Ghia L 6.4 ble bygget fra 1960 til 1962, og de havnet gjerne i hendene på celebriteter som ville ha noe som ingen andre hadde.

Alle bilene ble bygget for hånd av Ghia i Torino, mens kreftene kom fra en Chrysler 383 V8 med 335 hk, tilkoblet en Chrysler TorqueFlite 3-trinns automatkasse.

Se hva som har blitt ambulanse nå

Servobremser og servostyring var standard, og noen få biler ble levert med aircondition.

Bilen falt i smak hos mange i Hollywood, og en av dem som lyktes med å bestille seg en var super-entertainer Dean Martin. Han fikk bilen, men oppdaget raskt at han ikke var helt fornøyd.

Ett påkostet interiør var en del av pakken i den flotte Ghia L 6.4.
Ett påkostet interiør var en del av pakken i den flotte Ghia L 6.4.

Fikk hjelp av Barris

Han trengte å få sin egen touch på Ghiaen, og leverte den derfor til kustom-kongen George Barris (som alltid skrev custom med K, og som er mest berømt for å ha laget den originale Batmobile til TV-serien om Batman på sekstitallet).

Skal ha planer om ny og rimeligere SUV

Barris ga bilen andre frontlys, fikk installert et spesialtilpasset bagasjesett, satte på dekk med hvite striper, litt mer pyntedetaljer i dashbordet, og avsluttet med en plakett i midtkonsollen som kunngjorde at bilen var laget for Dean Martin. Men i tillegg fikk entertaineren en helt spesiell modifikasjon. Under førersetet lagde man et pistolhylster, slik at Martin raskt kunne stikke hånden under setet og dra fram våpenet hvis nødvendig.

Håndbygd har sine minus

Det ble heldigvis aldri nødvendig, og etter en stund ga Martin bort bilen til minst like kjente Lucille Ball. Hun eide angivelig en likedan bil, og kjørte aldri med bilen hun fikk fra Martin (Martin selv fikk visstnok en ny Ghia L 6.4). Lucille sin bil ble tatt over av hennes andre ektemann Gary Morton, en 13 år yngre komiker.

Han eide bilen så sent som 1972. Senere har bilen hatt tre eiere, og er i dag i hendene på en nederlandsk entusiast. Bilen har aldri blitt lakkert eller trukket om innvendig, men har allikevel en særdeles høy finish. Noe som vitner om hvor flinke fagfolk Ghia hadde på tidlig sekstitall.

Men håndbygd har sine minuser. Dagens eier kan fortelle at det er umulig å komme til noe som helst på bilen. Da starteren ble kranglete, brukte mekanikere fire timer på bare å få ut selve starteren, og to timer på å få den inn igjen. Men det er det verdt, ifølge eieren.

Han eide en Ghia L 6.4 i lekeversjon fra Corgi da han var liten, og dette er en barndomsdrøm som har gått i oppfyllelse.

Har du sett denne bilen før? Hvis svaret er nei, er ikke det veldig overraskende.
Har du sett denne bilen før? Hvis svaret er nei, er ikke det veldig overraskende.

Spår at elbilene skal bli mye billigere