Det er spennende tider hos Volvo om dagen. Salget øker kraftig, samtidig som de er midt i sin største modelloffensiv noensinne.

Det gjør også at fabrikken på Torslanda utenfor Gøteborg går på høygir, utfordringen er nå å unngå for lange ventelister.

Som en konsekvens av dette har Volvo besluttet å stoppe produksjonen av storbilen S90 i Sverige, og flytte denne til Kina. Det betyr også et historisk veiskille for Volvo: For første gang skal de lage biler i Kina, og selge dem i Europa.

Til Belgia denne uken

Bakgrunnen for dette er at Volvo siden 2010 har vært eid av kinesiske Geely. De har pumpet inn store penger til utvikling av nye biler og har ambisiøse mål.

Volvo skal ta steget opp blant premiummerkene, samtidig som salget skal økes betydelig de kommende årene.

Denne uken kommer de første, Kina-produserte, eksemplarene av S90 til Volvos distribusjonssenter i Zeebrugge, Belgia. Derfor skal de sendes videre til ulike europeiske land.

Volvo har flere fabrikker i Kina. Denne i Daquing produserer nå deres S90. Foto: Volvo.
Volvo har flere fabrikker i Kina. Denne i Daquing produserer nå deres S90. Foto: Volvo.

Denne Volvoen ble pensjonert, men lever videre i Kina

Tre biler i hver container

Volvo går også nye veier rundt transporten av biler. Tradisjonelt går dette med båt, men Volvo har valgt jernbane i stedet. Nærmere bestemt på den nylig åpnede jernbanelinjen mellom Kina og Europa som er ventet å bli en svært viktig handelsvei de kommende årene.

Bilene lastes inn i spesialbygde containere ved fabrikken i Daqing, Kina. Takket være optimal utnyttelse av plassen, går det inn tre biler i hver container. Hvert dedikerte Volvo-tog som så setter kursen mot Belgia, skal ha med seg 120 biler.

Her lastes den inn, S90 "Made in China". Foto: Volvo.
Her lastes den inn, S90 "Made in China". Foto: Volvo.

Dette var den første Volvoen fra Kina

Mer miljøvennlig

I starten skal det gå ett slikt tog i uken, men det er ventet at antallet vil øke raskt etterhvert som produksjonstakten i Kina øker.

For Volvo gir jernbane flere fordeler. De kutter ned tiden det tar å tar å transportere bilene, dermed også ventetiden for kundene.

Dessuten er dette vesentlig mer miljøvennlig enn å transportere biler på båt. Volvos beregninger er at Co2-utslippet per bil reduseres med en tredjedel.

Nye XC60 kommer snart – les testen vår her:

S90 fra Kina, se mer i videoen under:

Sjelden mulighet: Denne Volvoen er "bevaringsverdig"